Najbardziej oficjalna strona ¦wiebodzina na starych kartach pocztowych

   MENU

  Skok do tamt±d sk±d przyby³e¶ :-=)  Powrót
   • Strona G³ówna
   • Wstêp
   • Z historyi ...
   • 130 lat ...
   • Wernisa¿ ...
   • Kroniki ...
   • Katalog C&Co.
   • Co nowego
   • Bibliografia
   • E-Mail




   Wystawa kart

Powiat ¶wiebodziñski na dawnych kartach pocztowych - MR w ¦wiebodzinie           W pi±tek 11 lipca br. w sali wystaw Muzeum Regionalnego w ¦wiebodzinie odby³o siê otwarcie wystawy pt. „Powiat ¶wiebodziñski na dawnych pocztówkach”. Temat mi o tyle bliski, ¿e nie mog³em odmówiæ sobie przyjemno¶ci uczestniczenia w tym wydarzeniu. Niestety letni sezon lub, jak kto woli zwany równie¿ „sezonem ogórkowym” poczyni³ pewne spustoszenia w¶ród zaproszonych na otwarcie go¶ci. Ale fakt nielicznie zgromadzonego grona zwiedzaj±cych nie czyni tej wystawy ma³o atrakcyjn±. Mam nadziejê, ¿e uda mi siê nak³oniæ do jej zwiedzenia chocia¿ jedn± osobê. Naprawdê warto po¶wiêciæ kilka z³otych za wstêp, by móc prawie dotkn±æ ¦wiebodzina takim, jakim by³ przed dziesi±tkami a nawet stu laty! Tak jest, na wystawie mo¿na obejrzeæ najstarsz± w kolekcji MR kartê pocztow± której wydanie datowane jest na oko³o 1894 rok.

           Zdecydowanie warto wybraæ siê na krótki spacer w okolice ¶wiebodziñskiego ratusza a przy okazji zobaczyæ te ma³e cuda.

           Ze zgromadzonej przez Muzeum Regionalne w ¦wiebodzinie kolekcji ponad 1000 kart pocztowych ukazuj±cych miejsca i okolice ¦wiebodzina i Sulechowa, wybranych zosta³o oko³o 180 pozycji wydawniczych po¶wiêconych miejscowo¶ciom powiatu ¶wiebodziñskiego. Skrupulatnie dobrane, uporz±dkowane i pogrupowane pozwalaj± nawet niewtajemniczonym wy³apaæ ciekawostki, porównaæ techniki wydañ, porównaæ czas dorêczania kart, wy¶ledziæ miejsca do jakich dotar³y i proszê siê nie zdziwiæ kiedy siê oka¿e, ¿e karta wys³ana ze ¦wiebodzina dociera³a do Berlina na drugi dzieñ, a standardowy czas dorêczenia karty nie przekracza³ dwóch dni..




           Chocia¿ gospodarzem wystawy by³ Pan Adam Gonciarz, to pierwsze s³owa przywitania nale¿a³y do dyrektora MR w ¦wiebodzinie. Nie kryj±c lekkiego zawodu nisk± frekwencj± zgromadzonych na otwarciu go¶ci, Pan Marek Nowacki w kilku s³owach uj±³ historiê ¶wiebodziñskiej kolekcji kart pocztowych. D³ugo mo¿na by rozwodziæ siê na ich temat, ale ca³± t± przyjemno¶æ pozostawi³ twórcy prezentacji, Panu Adamowi Gonciarzowi. .. i znowu wiele by pisaæ o tym, ale najlepiej sprzeda siê sam Pan Adam opracowaniem które przygotowa³ do okoliczno¶ciowego folderu wystawy…


Wydawnictwo Muzeum Regonalnego w ¦wiebodzinie, 2003
Tekst i redakcja techniczna: Adam Gonciarz
Druk: infodruk, ¦wiebodzin

           Wspó³czesna widokówka wykszta³ci³a siê z XIX-wiecznej karty korespondencyjnej - zwyk³ego kartonika, na którym przesy³ano sobie wiadomo¶ci. Nie posiada³a ona pocz±tkowo ¿adnych zdobieñ, ani przedstawieñ widokowych. Jedna strona by³a przeznaczona w ca³o¶ci na adres i wydrukowany znaczek, a druga na korespondencjê. Taki uk³ad zosta³ zachowany tak¿e w pocz±tkowym okresie istnienia w³a¶ciwych kart widokowych, gdy na jednej stronie by³o wy³±cznie miejsce na adres, a na drugiej, obok nowego elementu - obrazka, miejsce na pozdrowienia lub krótkie wiadomo¶ci. Stopniowe powiêkszanie siê czê¶ci widokowej powodowa³o zmniejszanie dostêpnego miejsca na korespondencjê i czêste przypadki pisania równie¿ na ilustracji. Uleg³o to zmianie w 1905 roku, gdy poczta zezwoli³a na podzia³ strony adresowej na dwie czê¶ci (taki uk³ad funkcjonuje do dnia dzisiejszego), z wydzielon± czê¶ci± na korespondencjê. Od tego czasu strona widokowa zyska³a rangê samodzielnej i jednocze¶nie najwa¿niejszej czê¶ci karty pocztowej. Dziêki swemu aspektowi estetycznemu pocztówki szybko sta³y siê tak¿e przedmiotem kolekcjonerstwa.


¦wiebodzin, ok. 1905

           Koniec XIX i pocz±tek XX w. (zw³aszcza przed 1910 r.), ze wzglêdu na ilo¶æ, ró¿norodno¶æ i bogactwo form, czêsto uznawany jest za z³oty okres w historii karty pocztowej. Dla okolic ¦wiebodzina najstarsze kartki znamy ju¿ z lat 1894-95, a ostatnie wydano najprawdopodobniej w 1942 roku. Zadziwiaj±ca jest ró¿norodno¶æ oraz ilo¶æ wydanych widokówek. Kartka bowiem nie tylko umo¿liwia³a przesy³anie pozdrowieñ znajomej osobie, ale by³a tak¿e ¶wietnym elementem reklamy miasta, wioski, a nawet sklepu czy gospody. To w³a¶nie w³a¶ciciele restauracji i zajazdów byli czêsto wydawcami lub zleceniodawcami produkcji widokówek. W wiêkszych miejscowo¶ciach pocztówki wydawali tak¿e ksiêgarze, sklepikarze, fotografowie. Kartki pocztowe dla tego obszaru emitowa³y równie¿ du¿e firmy wydawnicze z innych, nieraz odleg³ych miast, jak Berlin, Wroc³aw, Gubin, Lipsk, Lubeka czy Magdeburg.


£agów, ok. 1894

           Charakterystyczna by³a znaczna aktywno¶æ wydawców lokalnych. Z okresu 1894-1945 znamy jak dot±d ok. 130 wydawców kart widokowych dla obszaru obecnego powiatu, z czego ponad 40 pochodzi³o ze ¦wiebodzina i jego najbli¿szych okolic. Nie wydawali oni zazwyczaj pocztówek sami, lecz raczej zlecali i finansowali ich produkcjê. Wiêkszo¶æ z nich wypu¶ci³a na rynek po kilka, raczej pojedynczych wzorów widokówek. Najwa¿niejszymi emitentami lokalnymi by³y dwie firmy, które mia³y na koncie w tym okresie po kilkadziesi±t kart: sklep Louisa Raetzera z siedzib± w rynku oraz wydawnictwo Carla Wagnera przy obecnej ulicy 30 Stycznia. W¶ród pozosta³ych wydawców ¶wiebodziñskich pocztówek znajdziemy jeszcze: w³a¶cicieli sklepów z artyku³ami papierniczymi (Gustav Bernhardt, Alfred Karge, Karl Ulbrich), fotografów (Max Schaper, Otto Geiseler, Hermann Meissner), kupca (Wilhelm Albrecht), a nawet mistrza tokarskiego (Hermann Lucke). Oprócz aspektu komercyjnego, kierowali siê oni zapewne równie¿ lokalnym patriotyzmem. Spoza ¦wiebodzina najwiêksz± ofert± dysponowa³y firmy: Schlesische Lichtdruck- u. graph. Kunstanstalt z Wroc³awia, Reinicke & Rubin z Magdeburga, Dr. Trenkler & Co. z Lipska, Schóning & Co. z Lubeki oraz wydawnictwo Kurta Bellacha z Gubina.

           Czê¶æ pocztówek by³a wysy³ana do s±siednich miast i wsi, wiêkszo¶æ jednak wêdrowa³a znacznie dalej. Patrz±c na miejsca przeznaczenia, zauwa¿amy g³ównie nazwy miejscowo¶ci niemieckich, ale tak¿e holenderskich, w³oskich, polskich, a nawet amerykañskich.


Raków, ok. 1910

           Odrêbnym tematem jest wygl±d i techniki wykonania pocztówek. Pocz±tkowo powstawa³y g³ównie estetyczne, ale pracoch³onne kartki litograficzne (czêsto barwne), czyli odbitki rycin wykonywanych na kamieniu litograficznym. Oko³o roku 1900 pojawiaj± siê pocztówki wytwarzane ró¿nymi technikami druku, które zaczynaj± wypieraæ kartki litograficzne. Od po³owy lat 20-tych dominuj± ju¿ fotowidokówki, ³atwe i tanie w produkcji, ale pozbawione pewnej czê¶ci uroku kartek wcze¶niejszych. S± one jednak cenne z powodu wiernego ukazywania rzeczywisto¶ci, gdy¿ rzadziej wystêpuje na nich, do¶æ czêsty wcze¶niej, retusz czy fotomonta¿. Typowe kartki litograficzne wysz³y z u¿ycia oko³o roku 1910, jednak dosyæ d³ugo stosowano jeszcze na pocztówkach charakterystyczny dla nich zwrot „Gruss aus..." („Pozdrowienia z..."). Zwrot ten zasadniczo zanika w latach 1915-20, a w przypadku ¦wiebodzina nawet wcze¶niej (ok. roku 1910).


£agów, ok. 1902

           Datowanie dawnych widokówek jest dosyæ trudne, poniewa¿ rzadko oznaczano czas ich powstania. Tylko niektóre firmy podawa³y daty roczne emisji, inne za¶ stosowa³y niekiedy zakodowany rok wydania w numerach wydawniczych. Nie by³o to zbyt czêste, dlatego zazwyczaj stosuje siê przybli¿one oznaczenie dat powstania kartek („ok. 1910", „ok. 1915"). Opieraj± siê one g³ównie na dacie stempla, ale tak¿e na ró¿nych danych porównawczych (np. techniki druku, stylistyka podpisów). Porównania s± niezbêdne, poniewa¿ pocztówki funkcjonowa³y nieraz w obiegu przez d³u¿szy czas. Znamy np. Sytuacjê, gdy w roku 1921 wys³ano ze ¦wiebodzina kartkê wydan± w 1908 roku. Najczê¶ciej jednak kartki funkcjonowa³y do¶æ krótko w obrocie pocztowym i szybko zastêpowane by³y przez nowe emisje.

           Pierwsze, dawne pocztówki zaczê³y trafiaæ do ¶wiebodziñskiego muzeum na pocz±tku lat 90-tych. Dziêki sta³emu poszerzaniu zbiorów, uda³o siê zebraæ karty pocztowe prawie wszystkich miejscowo¶ci z terenu obecnego powiatu. Na wystawie prezentowany jest wybór spo¶ród ponad 1000 dawnych widokówek z tego obszaru, jakie obecnie wchodz± w sk³ad kolekcji. Mo¿na stwierdziæ, ¿e w okresie 1894-1945 w³a¶ciwie wszystkie miejscowo¶ci okolic ¦wiebodzina mia³y przynajmniej jedn±, w³asn± kartê pocztow±.


Chociule, ok. 1906

           Najwiêksz± i najwa¿niejsz± miejscowo¶ci± tego obszaru jest ¦wiebodzin i to on ma najbogatszy zbiór widokówek. W ci±gu oko³o 50 lat (1894-1945), liczba wypuszczonych na rynek pocztówek ¦wiebodzina (wraz z odmianami) przekroczy³a 500 wzorów. Drugim o¶rodkiem, pod wzglêdem ilo¶ci znanych widokówek, jest turystyczny £agów - ju¿ od koñca XIX w. bardzo popularna miejscowo¶æ wypoczynkowa. Spor± ilo¶æ kartek maj± jeszcze: ma³omiasteczkowa Lubrza oraz Jordanowo-Go¶cikowo, Szczaniec i Zb±szynek. Z pozosta³ych kilkudziesiêciu okolicznych wiosek wiêkszo¶æ posiada po kilka przedstawieñ. Nak³ady poszczególnych wzorów nie by³y zbyt du¿e, najprawdopodobniej nie przekracza³y 1000 sztuk. Wp³yw na to mia³y zarówno ograniczenia techniczne (w przypadku litografii) jak równie¿ niewielki rynek zbytu. Dlatego, aby ponownie zachêciæ kupuj±cych, stosowano dodruki lub tworzono ró¿ne odmiany na podstawie tych samych widoków. St±d wystêpowa³y np. wersje jedno i wielobarwne, z ró¿nymi krojami podpisów, z dodatkow± ramk± lub wydane jako zwyk³e powtórzenie. Czê¶æ wydawców wypuszcza³a cale serie widokówek, ukazuj±ce ró¿ne fragmenty miejscowo¶ci. Czasami zestawy takie wydawano ³±cznie jako sk³adanki (tzw. leporello) lub karnety z wyrywanymi kartkami.


¦wiebodzin, ok. 1905

           Tematyka emitowanych widokówek by³a ró¿norodna. Pocz±tkowo kartki ukazywa³y miejsca charakterystyczne, na przyk³ad dla ¦wiebodzina by³y to: ratusz, rynek, zamek, ko¶cio³y, szko³y. Wydawano równie¿ pocztówki, na których pojawia³y siê ulice, pomniki i miejsca u¿yteczno¶ci publicznej. Szczególnie cenne s± widoki panoramiczne (w tym zdjêcia lotnicze), przedstawiaj±ce dawny uk³ad architektoniczny miasta. Dla mniejszych miejscowo¶ci popularne s± kartki wieloobrazkowe. Widokówki z wiosek przedstawiaj± najczê¶ciej typowe obiekty: ko¶cio³y, szko³y, gospody, tak¿e pa³ace. Niektóre z miejsc i obiektów ju¿ dzi¶ nie istniej±. Stare pocztówki pozwalaj± ocaliæ je od zapomnienia.

           Widokówka jest doskona³ym ¼ród³em ikonograficznym i ¶wiadectwem historycznym epoki. Prezentowana wystawa jest prób± przybli¿enia historii naszego regionu poprzez stare pocztówki. Dawne karty pocztowe pomagaj± wyobraziæ sobie miêdzy innymi ¿ycie mieszkañców sze¶ædziesi±t czy sto lat temu, otoczenie w jakim mieszkali i pracowali. Ukazuj± tak¿e ewolucjê ilustrowanych kart korespondencyjnych - od piêknie zdobionych, kolorowych litografii, poprzez ró¿nej jako¶ci kartki drukowane, po masowe fotowidokówki.


Staropole, ok. 1904

Wydawnictwo Muzeum Regonalnego w ¦wiebodzinie, 2003
Tekst i redakcja techniczna: Adam Gonciarz
Druk: infodruk, ¦wiebodzin


Robert Ziach
¦wiebodzin, 15 lipca 2003





(c) 2001-2003 by Robert Ziach & Co. A.G. (tm)