www.schwiebus.pl

:: Eliasz Daniel von Sommerfeld
Artyku³ dodany przez: schwiebu (2005-06-13 20:11:37)


¦wiebodziñska Gazeta Powiatowa
WYDANIE NR 4 [160] - kwiecieñ 2005

Biskup Eliasz Daniel von Sommerfeld

Ze ¦wiebodzina wywodzi siê jeden z bardziej znanych wroc³awskich biskupów pomocniczych XVIII stulecia - Eliasz Daniel von Sommerfeld, faktyczny administrator diecezji w zastêpstwie, obci±¿onego licznymi obowi±zkami, biskupa Franciszka Ludwika von Pfalz-Rhein Neuburga.

Dwór w Borowie
Dwór w Borowie

Eliasz v. Sommerfeld urodzi³ siê 7 kwietnia 1681 roku w Borowie, w maj±tku swego ojca, ówczesnego katolickiego burmistrza ¦wiebodzina - Teodora von Sommerfelda. Jego matk± by³a Anna Katarzyna Hoffmann, gorliwa luteranka a¿ do ostatnich swych dni (zmar³a oko³o 1700 roku). Dziadek przysz³ego biskupa, Daniel Sommerfeld, pochodzi³ z Brzegu G³ogowskiego, sk±d w czasie wojny trzydziestoletniej przeniós³ siê do ¦wiebodzina i o¿eni³ z Mari± Kaldenbach. W roku 1662 pe³ni³ tu funkcjê radnego-syndyka i pisarza miejskiego. W roku 1667 zosta³ nawet wybrany na protestanckiego burmistrza miasta, jednak wkrótce odwo³a³ go z tego stanowiska obecny osobi¶cie w ¦wiebodzinie starosta krajowy Georg v. Dyhrn. Co ciekawe, od razu w jego miejsce powo³ano syna -Teodora, który 5 marca 1662 roku w Parady¿u przeszed³ na katolicyzm, a w roku 1676, za wiern± s³u¿bê miastu, otrzyma³ w Wiedniu tytu³ szlachecki. Umocni³ on jeszcze tê swoj± szczególn± pozycjê, dzier¿awi±c od roku 1680 posiad³o¶æ podmiejsk± w Borowie i osiadaj±c tam na sta³e (zakupi³ ten maj±tek w roku 1697). Czwórkê swoich dzieci - Teodora, Eliasza Daniela, Bernarda Benedykta (pó¼niejszego kanonika g³ogowskiego) i Teodorê wychowywa³ w duchu katolickim.

Ko¶ció³ w Borowie
Ko¶ció³ w Borowie

Synowie Teodora uczêszczali pocz±tkowo do s³ynnego gimnazjum jezuickiego w G³ogowie. Eliasz v. Sommerfeld ukoñczy³ tê szko³ê z wyró¿nieniem w roku 1698 i rozpocz±³ dalsze studia w gimnazjum jezuickim ¶w. Macieja we Wroc³awiu, prowadz±cym wyk³ady na poziomie uniwersyteckim. Tutaj odby³ kurs w zakresie filozofii w przy¶pieszonym terminie dwóch lat (zwykle trwa³y 3 lata), uzyskuj±c doskona³y wynik. Doceniaj±c jego uzdolnienia i zapa³ rektor kolegium, Fryderyk Wolff, wys³a³ go na studia teologiczne do Kolegium Niemieckiego (Germanicum) w Rzymie.

Borów
Borów w 1 po³owie XX wieku

Eliasz Daniel von Sommerfeld zjawi³ siê w Rzymie pod koniec 1700 roku po wcze¶niejszym przyjêciu ni¿szych ¶wiêceñ kap³añskich w katedrze wroc³awskiej. Nauka nie przychodzi³a mu tutaj tak ³atwo, jak w kraju. W opinii prze³o¿onych uchodzi³ wiêc za studenta ¶redniego, ale w zachowaniu celowa³ pilno¶ci± i pobo¿no¶ci±. Po trzyletnich studiach uzyska³ w marcu 1704 roku na uniwersytecie w Perugii promocjê doktorsk± z teologii, przyjmuj±c wcze¶niej pe³ne ¶wiêcenia kap³añskie. Bêd±c ju¿ od roku 1700 kanonikiem przy katedrze wroc³awskiej, po spe³nieniu wymogów formalnych, zosta³ w po³owie roku 1704 pe³noprawnym cz³onkiem kapitu³y katedralnej i obj±³ urz±d jej sêdziego, o uprawnieniach prawno-maj±tkowych. Mimo m³odego wieku Eliasz von Sommerfeld sta³ siê od razu czo³ow± postaci± owej kapitu³y, ciesz±c siê w niej powszechnym zaufaniem i uznaniem.

W roku 1713 kanonik Sommerfeld zaj±³ siê uporz±dkowaniem archiwaliów kapitu³y, a równocze¶nie zbiorów biblioteki kapitulnej (funkcjê bibliotekarza pe³ni³ a¿ do roku 1728). Zdobyte do¶wiadczenie pozwoli³o mu na pracê nad rewizj± przepisów dotycz±cych przyjêcia do kapitu³y i opracowania wraz z dziekanem katedralnym - hr. Leopoldem Zygmuntem von Frankenbergiem nowej instrukcji zatwierdzonej w roku 1722 i obowi±zuj±cej a¿ do roku 1810. W latach 1714-1731 by³ on tak¿e rektorem seminarium duchownego, prowadz±c w nim podstawowe wyk³ady.

W tym¿e roku ordynariusz diecezji bp Franciszek Ludwik przedstawi³ papie¿owi kandydaturê von Sommerfelda na swojego sufragana, okre¶laj±c go w pi¶mie z 26 lutego jako cz³owieka wyró¿niaj±cego siê czysto¶ci± obyczajów, gorliwo¶ci± ¿ycia religijnego i gruntownym wykszta³ceniem naukowym. Podobnie pozytywny pogl±d wyrazi³a o nim kapitu³a katedralna. Pewnym problemem, opó¼niaj±cym ostateczn± decyzjê, sta³y siê luterañskie przekonania matki kandydata. W±tpliwo¶ci rozwia³a ostatecznie opinia ¶wiebodziñskiego proboszcza o przyk³adnym, szlachetnym ¿yciu matki, formuj±cym jak najlepsz± postawê swego syna.

Bull± papiesk± z 11 czerwca 1714 roku Eliasz Daniel von Sommerfeld zosta³ zatwierdzony na sufragana diecezji wroc³awskiej i uzyska³ tytularne biskupstwo Leontopolis w Egipcie. Sakrê biskupi± przyj±³ z r±k nuncjusza apostolskiego w Wiedniu.

Rozpocz±³ siê bardzo aktywny, 28-letni okres pos³ugi biskupiej von Sommerfelda podczas której wy¶wiêci³ 1819 kap³anów, konsekrowa³ 55 ko¶cio³ów oraz 266 o³tarzy i 1229 portatyli, instalowa³ 28 pra³atów i opatów, udzieli³ benedykcji 4 opatkom i ob³óczy³ 70 zakonnic. W roku 1728 po³o¿y³ jeszcze kamieñ wêgielny pod budynek nowego uniwersytetu we Wroc³awiu oraz w roku 1732 po¶wiêci³ uroczy¶cie statuê ¶w. Jana Nepomucena. Jedn± z wa¿nych czynno¶ci biskupa Sommerfelda by³a generalna wizytacja diecezji, przeprowadzona w latach 1718-1724. By³ to ostatni tak pe³ny opis diecezji wroc³awskiej do pocz±tków XIX wieku. Troszcz±c siê o stan powo³añ kap³añskich nowy sufragan od roku 1719 zabiega³ o rozbudowê dawnego seminarium duchownego i podniesienie jego poziomu, zyskuj±c wielu protektorów, dziêki którym wybudowano odpowiedni budynek i w roku 1731 otwarto alumnat. Korzystne stypendia i w³a¶ciwe warunki doprowadzi³y do wzrostu zainteresowañ studiami teologicznymi w diecezji i sporej liczby nowych absolwentów. Biskup Sommerfeld przygotowa³ równie¿ i wyda³ w roku 1735 nowy katechizm dla swojej diecezji. Przy tak aktywnej dzia³alno¶ci zewnêtrznej Eliasz von Sommerfeld nie zaniedbywa³ tak¿e w³asnego ¿ycia wewnêtrznego, s³u¿±c przyk³adem jako rektor zrzeszeñ brackich, m.in. bractwa ró¿añcowego i bractwa Naj¶wiêtszego Sakramentu.

Wraz ze ¶mierci± w roku 1732 biskupa ordynariusza Franciszka Ludwika rozpoczê³y siê dla biskupa Sommerfelda lata upokorzeñ i cierpieñ. Przede wszystkim jego kandydatura na nowego ordynariusza, mimo poparcia kapitu³y i samego papie¿a Klemensa XI, nie mia³a szans realizacji wobec zdecydowanego oporu dworu cesarskiego, który wszelkimi sposobami forsowa³ kardyna³a Filipa Ludwika Sinzendorfa. Wybór tego ostatniego spowodowa³ osobisty konflikt obu hierarchów i podzia³y w kapitule, która zabiega³a nawet o uniewa¿nienie wyboru Sinzendorfa. Szereg nominacji kardyna³a Sinzendorfa budzi³o sprzeciw, poniewa¿ ³ama³y one wieloletnie tradycje diecezji. G³o¶ny rozg³os mia³ konflikt o awanse hr. Filipa Gotharda von Schaffgotscha, aktywnego cz³onka lo¿y masoñskiej, odsuniêtego z inspiracji von Sommerfelda od udzia³u w ceremoniach ko¶cielnych, pó¼niej biskupa wroc³awskiego, co doprowadzi³o nawet do z³o¿enia rezygnacji przez biskupa sufragana (16 maja 1742 r.).

Po zajêciu ¦l±ska i Wroc³awia przez wojska pruskie w roku 1740 dochodzi³o do wielu interwencji nowej administracji w sprawy wewnêtrzne tutejszego Ko¶cio³a, m.in. przy zdecydowanym oporze biskupa Sommerfelda próbowano spenetrowaæ skarbiec kapitu³y i przeprowadzono upokarzaj±c± rewizjê w alumnacie. Eliasz von Sommerfeld uczestniczy³ równie¿ w pertraktacjach z urzêdnikami królewskimi, dotycz±cymi tzw. przysiêgi wierno¶ci wobec nowego w³adcy, prezentuj±c siê jako jej zdecydowany przeciwnik, co przyp³aci³ konieczno¶ci± opuszczenia w sierpniu 1741 Wroc³awia i udaniem siê do czê¶ci diecezji wroc³awskiej, le¿±cej w granicach Rzeczypospolitej, a nastêpnie do Czêstochowy. Po z³o¿eniu przez wytypowanych cz³onków kapitu³y, za zgod± papie¿a i cesarzowej Marii Teresy, ho³du królowi pruskiemu, biskup Sommerfeld zjawi³ siê ponownie w listopadzie 1741 roku we Wroc³awiu. W zasadzie nie wróci³ ju¿ do aktywnego ¿ycia i z³o¿ony chorob± zmar³ 26 sierpnia 1742 roku. Zosta³ pochowany w kaplicy ¶w. Karola Boromeusza w katedrze wroc³awskiej. Napis na jego nagrobku, wspominaj±c ¿e pochodzi³ ze ¦wiebodzina ("Silesium Schwibusiensem"), "wys³awia go jako mê¿a bez skazy, owianego duchem proroka Eliasza, przy¶wiecaj±cego wspó³braciom rzadkim przyk³adem ca³kowitego po¶wiêcenia siê dla chwa³y Bo¿ej i zbawienia bli¼nich. Jako nieustraszony obroñca prawdy i wiary, nie da³ siê uwie¶æ zgorszeniom czasu i st±d stanowi wspania³y wzór do na¶ladowania".

W zapisie testamentowym biskupa Sommerfelda spotykamy akcenty ¶wiebodziñskie. Miêdzy innymi na ko¶ció³ w ¦wiebodzinie, który od lat odczuwa³ znaczny niedostatek, przeznaczy³ 1000 talarów, za które nale¿a³o odprawiaæ doroczne Msze ¶w. w intencji jego zmar³ych rodziców, jego samego i rodzeñstwa oraz jako ja³mu¿nê dla potrzebuj±cych w parafii. Fundacja ta przetrwa³a do lat 30-tych XX wieku. 1000 florenów przeznaczy³ równie¿ na stypendium dla katolików ze ¦wiebodzina studiuj±cych na uczelni wroc³awskiej, zw³aszcza biednych. On równie¿ ufundowa³ w roku 1735 tablicê epitafijn± swego ojca - burmistrza Teodora von Sommerfelda, zachowan± do dzi¶ w ko¶ciele parafialnym, w kaplicy bocznej z krypt± rodzinn±.

Pochodz±cy ze ¦wiebodzina Eliasz Daniel von Sommerfeld uchodziæ mo¿e za "wspania³y wzór gorliwego kap³ana, kanonika i biskupa, zatroskanego o chwa³ê Bo¿± i zbawienie ludzi, w jak¿e trudnych czasach prze³omów religijnych i politycznych osiemnastego wieku".

(przygotowano na podstawie pracy ks. J. Patera z 1986 r. i dodano w³asne uzupe³nienia)

Marek Nowacki
Muzeum Regionalne w ¦wiebodzinie



adres tego artyku³u: www.schwiebus.pl/articles.php?id=40