[Schwiebus.pl - ¦wiebodzin na starych kartach pocztowych, stare pocztówki, widokówki, kartki pocztowe]
Google
szukaj:
Home > Gazeta.pl  

2006-03-10 09:48
Temat postu: Kiedy autostrad± A2 do ¦wiecka?
ciachu


forum admin
postów: 823

Kiedy autostrad± A2 do ¦wiecka?

Lech Bojarski 09-03-2006

S± ma³e szanse, aby roboty drogowe ruszy³y w tym roku

Autostrada Wielkopolska SA chcia³aby rozpocz±æ budowê nowego odcinka A2 z Nowego Tomy¶la do ¦wiecka jak najszybciej. Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad studzi jednak ten zapa³.

Nowy odcinek bêdzie liczy³ 105 km. Na jego trasie biegn±cej przez województwo lubuskie powstan± wêz³y w Nowym Tomy¶lu, Jordanowie i Rzepinie. AW SA, która ma koncesjê na budowê, dwa lata temu planowa³a, ¿e autostrad± do ¦wiecka bêdzie mo¿na dojechaæ ju¿ w 2007 r. Tymczasem rok po roku perspektywa budowy A2 do granicy z Niemcami stopniowo siê oddala³a i do dzi¶ roboty jeszcze nie ruszy³y.

Opó¼nienia w przygotowaniach budowy autostrady A2 do ¦wiecka to po czê¶ci efekt zmian przepisów. W zwi±zku ze zwolnieniem ciê¿arówek z op³at na A2 (koncesjonariuszowi p³aci za nie pañstwo) ruch na istniej±cym odcinku z Konina do Nowego Tomy¶la podwoi³ siê. W takiej sytuacji Autostrada Wielkopolska SA musi wiêc wykonaæ nowe studium ruchu i przychodów dla odcinka Nowy Tomy¶l - ¦wiecko, uwzglêdniaj±ce nowy sposób rozliczania siê z pañstwem za przejazdy tirów. Dokument bêdzie gotowy na pocz±tku maja tego roku.

AW SA zapowiada, ¿e jest w stanie rozpocz±æ budowê pierwszego 19-kilometrowego fragmentu z Nowego Tomy¶la do Trzciela jeszcze w tym roku, a w 2009 r. oddaæ do u¿ytku ca³± 105-kilometrow± trasê. Ale tylko pod warunkiem, ¿e w najbli¿szych miesi±cach dojdzie do porozumienia z rz±dem w sprawie tzw. zamkniêcia finansowego ca³ego przedsiêwziêcia. Bez tego spó³ka nie otrzyma kredytów bankowych na budowê. Tymczasem od kilku miesiêcy negocjacje z rz±dem stoj± w miejscu. - Strona rz±dowa musi wreszcie powo³aæ zespó³ negocjacyjny i usi±¶æ z nami do sto³u - mówi Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej SA. Spó³ka chc±c dope³niæ wszystkich formalno¶ci, które pozwoli³yby jej na rozpoczêcie budowy jesieni±, musi ju¿ wydawaæ pieni±dze, a na to potrzebuje zgody ministrów finansów oraz transportu i budownictwa. - W zwi±zku ze zmianami przepisów ochrony ¶rodowiska trzeba zmieniæ decyzje lokalizacyjne i jeste¶my gotowi to zrobiæ na nasz koszt. Wykonali¶my ju¿ w tym celu raporty ¶rodowiskowe. Mogliby¶my ju¿ te¿ podpisaæ umowy z wykonawcami, spó³k± operatorem i zatrudniæ niezale¿nego in¿yniera projektu - wylicza Andrzej Patalas. - Ale bez zgody rz±du nie mo¿emy tego wszystkiego robiæ - zaznacza.

Strona rz±dowa nie ukrywa, ¿e usi±dzie do rozmów na temat zamkniêcia finansowego odcinka Nowy Tomy¶l - ¦wiecko dopiero, gdy bêdzie gotowe nowe studium ruchu. - Dopóki go nie ma, nie mamy o czym rozmawiaæ - mówi Jan Styliñski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Nie wiemy, jaki bêdzie ruch w zwi±zku z oddaniem nowego odcinka i jakie przychody z tego tytu³u, wiêc nie mo¿emy nic dzi¶ uzgadniaæ - t³umaczy. Jego zdaniem ze wzglêdów formalnych nie ma szans, by budowa autostrady w kierunku ¦wiecka mog³a ruszyæ w tym roku.

Budowa autostrady to szansa dla regionu, a zw³aszcza dla gmin po³o¿onych najbli¿ej trasy - mog± siê staæ bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Ponadto wzd³u¿ autostrady powstan± Miejsca Obs³ugi Podró¿nych (w skrócie MOP). Oprócz parkingów bêd± tam stacje benzynowe, motele, restauracje

--
C
U
S
2006-03-24 09:52
Temat postu: Apel Autostrady Wielkopolskiej
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód
Apel Autostrady Wielkopolskiej (2006-03-23 16:30)

Zarz±d Autostrady Wielkopolskiej zaapelowa³ do premiera o jak najszybsze podjêcie rozmów, które pozwoli³yby na wcze¶niejsze rozpoczêcie budowy odcinka autostrady do ¦wiecka. Spó³ka nie zamierza zrzekaæ siê koncesji na budowê - poinformowa³a rzecznik AW Zofia Kwiatkowska.

- Jeste¶my gotowi do rozpoczêcia budowy w roku bie¿±cym. Warunkiem rozpoczêcia realizacji jest dokonanie uzgodnieñ z administracj± pañstwow±, która czê¶ciowo podlega premierowi. Wielokrotnie zwracali¶my siê z inicjatyw± podjêcia rozmów, które pozwoli³yby na wcze¶niejsze rozpoczêcie budowy - powiedzia³a Kwiatkowska.

W sobotê, 18 marca, podczas konwencji samorz±dowej Prawa i Sprawiedliwo¶ci premier Kazimierz Marcinkiewicz zaapelowa³ m.in. do spó³ki Autostrada Wielkopolska o wycofanie siê z realizacji budowy odcinka autostrady A2 do granicy niemieckiej. Premier zarzuci³ koncesjonariuszom niedoci±gniêcia i opó¼nienia w realizacji tego projektu.

Odpowiadaj±c na apel premiera, zarz±d Autostrady Wielkopolskiej o¶wiadczy³, ¿e w ¶wietle dotychczasowych dokonañ i faktu dotrzymania wszystkich zobowi±zañ spó³ki, nie widzi przes³anek do zrzeczenia siê koncesji na budowê odcinka autostrady do ¦wiecka". Dodatkowo, wed³ug szacunków ekspertów AW, przejêcie budowy przez Skarb Pañstwa spowodowa³oby odsuniêcie oddania inwestycji z roku 2009 na rok 2013.

Umowa Koncesyjna w zakresie dotycz±cym odcinka Nowy Tomy¶l-¦wiecko, zobowi±zuje koncesjonariusza do rozpoczêcia budowy najpó¼niej w roku 2007 i ukoñczenia go w terminie do 2014 roku.

--
C
U
S
2006-06-14 08:57
Temat postu: Autostrada do ¦wiecka to ci±gle droga we mgle
ciachu


forum admin
postów: 823

Autostrada do ¦wiecka to ci±gle droga we mgle
Artur Brykner 13-06-2006

Nowy Tomy¶l - dot±d dotar³a autostrada A2. Dalsza budowa czeka na decyzjê urzêdników.

Trwa cicha wojna miêdzy rz±dem, a spó³k± Autostrada Wielkopolska. Obie strony oskar¿aj± siê o opó¼nianie budowy lubuskiego odcinka A2. Dzi¶ naprawdê nie wiadomo, kiedy autostrada po³±czy Nowy Tomy¶l ze ¦wieckiem

- Lubuski odcinek autostrady mogliby¶my zbudowaæ do koñca 2009 r., ale nie mo¿emy siê dogadaæ z Urzêdem Wojewódzkim w Gorzowie - skar¿y³ siê wczoraj dziennikarzom szef Autostrady Wielkopolskiej SA Andrzej Patalas.

Fragment autostrady A2 z Konina do Nowego Tomy¶la spó³ka zbudowa³a i odda³a do u¿ytku na ponad dwa lata przed terminem. Teraz, jak deklaruje jej szef Andrzej Patalas, s± gotowi kolejne 105 km do ¦wiecka wybudowaæ w dwa lata, chocia¿ zgodnie z umow± koncesyjn± maj± na to czas do 2014 r. Jego zdaniem na przeszkodzie stoj± urzêdnicy z LUW. - Mieli¶my uzgodnione warunki dla projektu, które nie z naszej winy nie przewidywa³y m.in. wêz³a drogowego w Jordanowie (skrzy¿owanie z tras± S3) i kilku mniejszych korekt. Uwa¿amy, ¿e skrzy¿owanie z S3 jest bardzo wa¿ne, ale mo¿na zacz±æ budowê autostrady, po wprowadzeniu korekty do planu jednym aneksem. Tak zrobili¶my na terenie Wielkopolski - t³umaczy³ wczoraj Andrzej Patalas na spotkaniu z dziennikarzami.

Patalas poinformowa³, ¿e wojewoda domaga siê opracowania od pocz±tku warunków planu. A stworzenie na nowo ca³ej procedury lokalizacyjnej dla autostrady w Lubuskiem opó¼ni inwestycjê co najmniej o rok.

Dyrekcja AW SA uwa¿a, ¿e pierwsze 26 km autostrady lubuskiego odcinka nie potrzebuje ¿adnych korekt, wiêc ju¿ wkrótce mog³aby rozpocz±æ siê budowa, tak by z ca³ym odcinkiem do granicy zd±¿yæ przed koñcem 2009 r. Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ju¿ w styczniu tego roku nie zgodzi³a siê, aby spó³ka rozpoczê³a prace dotycz±ce poszczególnych zmian lokalizacyjnych m.in. wêz³a Jordanowo i dodatkowych przej¶æ dla zwierz±t. - Albo robimy aktualizacjê planu i zaczynamy budowê jeszcze w tym roku, albo zmieniamy ca³y plan i wtedy budowa potrwa du¿o d³u¿ej. Jak d³ugo - nie wiem - przyznaje Patalas.

To odpowied¼ AW SA na ukazuj±ce siê w mediach wypowiedzi polityków PiS krytykuj±cych koncesjonowanie budowy autostrad. Na pocz±tku maja, gdy tereny pod A2 wizytowa³ premier Kazimierz Marcinkiewicz zaapelowa³ do AW SA o przyspieszenie budowy trasy do ¦wiecka. - To sytuacja skandaliczna, je¶li nie mo¿emy doprowadziæ autostrady do granicy. Je¿eli w³adze AW SA sobie nie radz±, to niech zrezygnuj± z budowy - mówi³ premier. Rz±d chce, by to pañstwo budowa³o autostrady, i rozwa¿a odebranie spó³ce koncesji na budowê A2.

Zdaniem Patalasa, to w³a¶nie rz±d odpowiada za opó¼nienia w budowie autostrady do granicy, bo dotychczas wszelkie zobowi±zania wynikaj±ce z umowy koncesyjnej spó³ka wype³nia³a przed terminami i jest gotowa budowaæ dalej. - Nie widzê, ¿adnego problemu z strony Urzêdu Wojewódzkiego. Je¶li spó³ka z³o¿y u nas odpowiednie wnioski dotycz±ce lokalizacji, wtedy bêdziemy nad tym pracowaæ. Dotychczas nic takiego nie nast±pi³o - mówi Marek Ast, wojewoda lubuski.

Z drugiej strony przyzna³, ¿e wkrótce lubuscy urzêdnicy spotykaj± siê z wielkopolskimi, aby dowiedzieæ siê, w jaki sposób i jak najszybciej za³atwiaæ wszelkich sprawy formalnoprawne, które opó¼niaj± rozpoczêcia prac budowlanych na lubuskim odcinku A2.

--
C
U
S
2006-06-14 09:08
Temat postu: Kiedy autostrad± do ¦wiecka?
ciachu


forum admin
postów: 823

Kiedy autostrad± do ¦wiecka? (2006-06-13 14:48)
A. Steci±g - Radio Zachód


Nie ma praktycznie ¿adnych przeszkód, aby autostrada z Nowego Tomy¶la do ¦wiecka ruszy³a jeszcze w tym roku - zapewniaj± szefowie spó³ki Autostrada Wielkopolska, która ma koncesjê na budowê autostrady A-2.

Zdaniem prezesa spó³ki Andrzeja Patalasa, lubuski odcinek autostrady mo¿e zostaæ wybudowany w ci±gu najbli¿szych trzech lat. Wszystko zale¿y jednak od zgody Lubuskiego Urzêdu Wojewódzkiego, który spiera siê z Autostrad± Wielkopolsk± o zmianê niektórych decyzji lokalizacyjnych. - Z naszej strony wszystko jest zapiête na ostatni guzik. Teraz wszystko zale¿y od decyzji wojewody lubuskiego i tempa prac urzêdników ministerstwa transportu - zapewni³ Patalas w rozmowie z Radiem Zachód.

Umowa koncesyjna przewiduje m.in.: ¿e na terenie województwa lubuskiego wybudowane zostan± trzy tzw. wêz³y komunikacyjne - w Jordanowie, Rzepinie i ¦wiecku. Przedstawicielka Autostrady Wielkopolskiej - Zofia Kwiatkowska nie wyklucza jednak, ¿e w pó¼niejszym czasie powstan± tak¿e i inne wjazdy i zjazdy na autostradê, o co zabiegaj± usilnie w³adze naszego regionu. Zale¿y to jednak od rozwi±zania problemu poboru op³at oraz umów z poszczególnymi gminami.

Szefowie spó³ki Autostrada Wielkopolska podkre¶laj±, ¿e firma by³a gotowa do budowy autostrady do ¦wiecka ju¿ w 2004 roku. Zdaniem Andrzeja Patalasa, gdyby umowa koncesyjna na budowê lubuskiego odcinka autostrady A-2 zosta³a podpisana ju¿ wtedy, to droga powsta³a by jeszcze w 2007 roku.

--
C
U
S
2006-06-22 10:04
Temat postu: Premier o autostradzie
ciachu


forum admin
postów: 823

Jordanowo - Premier o autostradzie
www.swiebodzin.com 08 Maj 2006
Premier o autostradzie

Premier Kazimierz Marcinkiewicz zaapelowa³ do zarz±dców spó³ki Autostrada Wielkopolska S.A o przyspieszenie budowy autostrady. W sobotê 6 maja premier odwiedzi³ miejsce budowy autostrady Poznañ - ¦wiecko, wêz³a komunikacyjnego na trasie ¦wiebodzin - Jordanowo w Lubuskiem.

Kazimierz Marcinkiewicz przedstawia³ rz±dowe plany budowy autostrad. W Jordanowie mówi³ m.in. o projekcie trasy S3. Mianem "skandalicznej" okre¶li³ sytuacjê, w której spó³ka nie jest w stanie dokoñczyæ odcinka autostrady przy granicy polsko-niemieckiej. Zdaniem premiera polski rz±d jest przygotowany do kontynuowania inwestycji. Premier powiedzia³ równie¿, ¿e niedopuszczalne jest te¿ liczenie tylko swoich zysków. Temat drogi S3 od wielu miesiêcy sprowadza siê do jednego - nie mo¿na precyzyjnie okre¶liæ terminu rozpoczêcia inwestycji na odcinku lubuskim.

Premier zaznaczy³, ¿e nie mo¿na w nieskoñczono¶æ negocjowaæ warunków umowy, bo to wci±¿ przesuwa termin rozpoczêcia prac. Je¶li zarz±d spó³ki Autostrada Wielkopolska nie radzi sobie z budow±, mo¿e z tego zrezygnowaæ i pracami zajmie siê kto¶ inny – powiedzia³.
Wed³ug pierwotnych planów autostrad± do ¦wiecka miano dojechaæ ju¿ w 2007 roku.

Opó¼nienia w przygotowaniach budowy to po czê¶ci efekt zmian przepisów. W zwi±zku ze zwolnieniem ciê¿arówek z op³at na A2, ruch na istniej±cym odcinku z Konina do Nowego Tomy¶la podwoi³ siê. W tej sytuacji Autostrada Wielkopolska SA musi wiêc wykonaæ nowe studium ruchu i przychodów dla odcinka Nowy Tomy¶l - ¦wiecko, uwzglêdniaj±ce nowy sposób rozliczania siê z pañstwem za przejazdy tirów.

Warto nadmieniæ, ¿e krajowa dyrekcja dróg i autostrad nie zd±¿y³a jeszcze wykupiæ niezbêdnych gruntów na odcinku ¶wiebodziñskim. Premier obieca³, ¿e znajdzie oko³o 60 milionów z³otych na wykup ziemi. Je¶li wierzyæ premierowi pañstwo wybudowa³oby ten odcinek szybciej. No có¿ cuda siê zdarzaj± a wyg³aszanie takich tez w Parady¿u ma swoj± moc.
Nic jednak nie wskazuje, by budowa drogi w kierunku ¦wiecka rozpoczê³a siê w tym roku.

Ju¿ 18 marca br. podczas konwencji samorz±dowej Prawa i Sprawiedliwo¶ci premier Kazimierz Marcinkiewicz zaapelowa³ m.in. do spó³ki Autostrada Wielkopolska S.A. o wycofanie siê z realizacji budowy odcinka autostrady A2 do granicy niemieckiej. Prezes Rady Ministrów zarzuci³ ponadto niedoci±gniêcia i opó¼nienia w realizacji tego projektu.

Odpowiadaj±c na apel premiera, Zarz±d Autostrady Wielkopolskiej S.A. o¶wiadczy³, ¿e w ¶wietle dotychczasowych dokonañ i faktu dotrzymania wszystkich zobowi±zañ Spó³ki, nie widzimy przes³anek do zrzeczenia siê koncesji na budowê odcinka autostrady do ¦wiecka. Przejêcie realizacji przez Skarb Pañstwa spowodowa³oby odsuniêcie oddania inwestycji z roku 2009 na 2013, ze wzglêdu na konieczno¶æ uruchomienia procedur przetargowych i zastosowania ustawy o zamówieniach publicznych.

Oto fakty przedstawione przez zarz±d:

I. 137-kilometrowy wielkopolski odcinek autostrady A2 zrealizowany przez nasz± spó³kê, jako jedyny odcinek autostradowy w Polsce, spe³nia wszystkie ustawowe wymogi autostrady p³atnej. Koncesja zobowi±zywa³a Spó³kê do oddania odcinka do roku 2007. Zosta³ on oddany w pa¼dzierniku 2004 roku (prawie dwa i pó³ roku przed terminem). Inwestycja otrzyma³a Nagrodê I Stopnia Polskiej Izby In¿ynierów Budownictwa.

II. Koszt budowy, bez bezpo¶redniego udzia³u ¶rodków z bud¿etu Pañstwa, zrealizowanej przez Autostradê Wielkopolsk± S.A. wyniós³ 4,7 mln Euro za 1 kilometr. Rzetelne porównanie kosztów budowy projektów realizowanych w systemie tradycyjnym przez Skarb Pañstwa oraz przez nasz± spó³kê wypada na korzy¶æ AWSA. Nale¿y wzi±æ pod uwagê, ¿e obecnie u¿ytkowane autostrady wybudowane przez Skarb Pañstwa nie spe³niaj± wymogów przewidzianych prawem dla autostrad p³atnych i wymagaj± dalszego, znacznego doinwestowania.

III. Akcjonariusze nie czerpi± ¿adnych zysków, a bie¿±ce wp³ywy przeznaczane s± na sp³atê zaci±gniêtych kredytów i pokrycie kosztów zwi±zanych z eksploatacj± i utrzymaniem autostrady. Pierwsze zyski mog± byæ wyp³acone po sp³acie kredytów tj. po roku 2018.

IV. Umowa Koncesyjna w zakresie dotycz±cym odcinka Nowy Tomy¶l - ¦wiecko, zobowi±zuje nas do rozpoczêcia budowy najpó¼niej w roku 2008 i ukoñczenia go w terminie do 2014 roku. Jeste¶my gotowi do rozpoczêcia budowy w roku bie¿±cym. Warunkiem rozpoczêcia realizacji jest dokonanie uzgodnieñ z administracj± pañstwow±. Wielokrotnie zwracali¶my siê z inicjatyw± podjêcia rozmów, które pozwoli³yby na wcze¶niejsze rozpoczêcie budowy.

Zgadzaj±c siê z Panem Premierem, ¿e najwa¿niejsze s± autostrady, zaapelowa³ o jak najszybsze rozpoczêcie konkretnych rozmów, umo¿liwiaj±cych budowê w roku 2006 i deklarujemy jej zakoñczenie w roku 2009.

--
C
U
S
2006-06-28 08:34
Temat postu: Niebezpiecznie w Wilkowie
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód
Niebezpiecznie w Wilkowie (2006-06-28 06:10)

Okolice Swiebodzina to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w województwie lubuskim. Na obwodnicy tego miasta krzy¿uj± siê krajowa dwójka i trójka. Wystarczy tylko przypomnieæ o tragicznym wypadku z nocy z poniedzia³ku na wtorek. W okolicach Wilkowa zginê³y trzy osoby.

Mieszkañcy tej ma³ej miejsowo¶ci maj± ju¿ do¶æ i licz±, ¿e co¶ siê zmieni. - Tysi±ce przeje¿dz±j±cych przez Wilkowo tirów dzieñ i noc. Do tego droga wygl±da jak szwajcarski ser i ha³as, który staje siê nie do wytrzymania. Mieszkañcy s± przera¿eni - mówi so³tys Wilkowa Miros³aw Kry¶.

Na pro¶by nikt nie reaguje. Burmistrz ¦wiebodzina Dariusz Bekisz przyznaje, ¿e problem istnieje, choæ z drugiej strony droga "zywi setki osób". Jedynym rozwi±zaniem jest budowa autostrady A2. Budowa ma siê rozpocz±c jeszcze w tym roku. Prezes spó³ki Autostrada Wielkopolska Andrzej Patalas mówi³ kilkanascie dni temu na naszej antenie, ¿e wszystko jest na dobrej drodze. Nie wiadomo tylko, czy mieszkañcom Wilkowa wystarczy cierpliwo¶ci.

Miros³aw Kry¶ powiedzia³, ¿e "wszyscy s± zdeterminowani i gotowi wyj¶æ na drogê". Na razie Gmina ¦wiebodzin wystosowa³a pro¶bê do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o modernizacjê nawierzchni - zmniejszy³aby one uci±¿liwo¶ci. W tej chwili jednak nie wiadomo, czy i kiedy znajd± siê na to pieniadze. Mieszkancy Wilkowa musz± czekaæ.

--
C
U
S
2006-07-04 11:11
Temat postu: Urzêdnicza niemoc
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Dzieñ za Dniem wydanie 24 [237] z dnia 21 czerwca 2006

Komu zale¿y, by nie przy¶pieszyæ budowy autostrady?
Urzêdnicza niemoc

Trwa cicha wojna miêdzy rz±dem, a spó³k± Autostrada Wielkopolska. Obie strony oskar¿aj± siê o opó¼nianie budowy lubuskiego odcinka A2. Dzi¶ naprawdê nie wiadomo, kiedy autostrada o d³ugo¶ci 107 km po³±czy Nowy Tomy¶l ze ¦wieckiem.

- Lubuski odcinek autostrady mogliby¶my zbudowaæ do koñca 2009 roku, ale nie mo¿emy siê porozumieæ z Urzêdem Wojewódzkim w Gorzowie, co do decyzji lokalizacyjnej - we wtorek 13 czerwca skar¿y³ siê dziennikarzom szef Autostrady Wielkopolskiej SA Andrzej Patalas.

Fragment autostrady A2 z Konina do Nowego Tomy¶la spó³ka zbudowa³a i odda³a do u¿ytku na trzy lata przed terminem. Kolejne 107 km do ¦wiecka mo¿e wybudowaæ w dwa lata, chocia¿ zgodnie z umow± koncesyjn± ma na to czas do 2014 roku. Zdaniem prezesa na przeszkodzie stoj± urzêdnicy z LUW. - Mieli¶my uzgodnione warunki dla projektu, które nie z naszej winy nie przewidywa³y m.in. wêz³a drogowego w Jordanowie (skrzy¿owanie z tras± S3) i kilku mniejszych korekt. Uwa¿amy, ¿e skrzy¿owanie z S3 jest bardzo wa¿ne, ale mo¿na zacz±æ budowê autostrady, po wprowadzeniu korekty do planu jednym aneksem. Tak zrobili¶my na terenie Wielkopolski - t³umaczy³ szef spó³ki na spotkaniu z dziennikarzami.

Patalas poinformowa³, ¿e urzêdnicy domagaj± siê opracowania od pocz±tku warunków planu. Tymczasem stworzenie na nowo ca³ej procedury lokalizacyjnej dla autostrady w Lubuskiem opó¼ni inwestycjê o co najmniej rok, a je¶li przejmie j± administracja, nawet o 3 - 4 lata.

Przedstawiciele AW SA uwa¿aj±, ¿e pierwsze 26 km autostrady lubuskiego odcinka od strony ¦wiecka nie potrzebuj± ¿adnych korekt, wiêc ju¿ wkrótce mog³aby rozpocz±æ siê budowa, tak by z ca³ym odcinkiem do granicy zd±¿yæ przed koñcem 2009 roku. Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ju¿ w styczniu tego roku nie zgodzi³a siê, aby spó³ka rozpoczê³a prace dotycz±ce zmian lokalizacyjnych, obejmuj±cych ³±cznie oko³o 45 ha gruntów, w tym m. in. wêz³a Jordanowo (zamiast planowanego wcze¶niej Myszêcina) i dodatkowych przej¶æ dla zwierz±t. - Albo robimy aktualizacjê planu i zaczynamy budowê jeszcze w tym roku, albo zmieniamy ca³y plan i wtedy budowa potrwa du¿o d³u¿ej - t³umaczy³ Patalas.

Na nowej trasie wybudowanych zostanie 69 mostów i wiaduktów. Powstan± dwa obwody utrzymania i cztery wêz³y; w Nowym Tomy¶lu, Jordanowie, Rzepinie i ¦wiecku, a ponadto sze¶æ miejsc obs³ugi podró¿nych, a bêd± one funkcjonowaæ na naszym terenie w Rogoziñcu, Chociszewie, Korytach i Walewicach. Przewidziano tak¿e budowê dwóch Placów Poboru Op³at w Trzcielu i Tarnawie. Trasa ma byæ wyposa¿ona w urz±dzenia bezpieczeñstwa (telefony) zbudowane co dwa km.

wuz

--
C
U
S
2006-07-27 11:47
Temat postu: Autostrada nie dla nas
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
27 Lipca 2006
Autostrada nie dla nas

Wczoraj z pomp± premier otworzy³ odcinek A2 z Konina do Strykowa. Zapowiada³, ¿e do stolicy droga dojdzie w 2010. Tylko po co? Skoro nie wiadomo, kiedy bêdzie mia³a fina³ na granicy z Niemcami.

Jaros³aw Kaczyñski to kolejny premier, który jako priorytet rz±du uzna³ szybk± budowê autostrad. Obieca³ te¿ uproszczenie biurokratycznych procedur. Gdy premier przecina wstêgi, mianowany przez niego wojewoda Marek Ast opó¼nia budowê 105 km autostrady z Nowego Tomy¶la do ¦wiecka. Droga mia³a byæ gotowa do 2009, ale urzêdowe formalno¶ci przeci±gn±æ j± mog± nawet do 2013. Wczoraj premier obieca³, ¿e wyja¶ni z lubuskim wojewod± kwestiê opó¼nieñ.

Spór o decyzjê

A2 buduje spó³ka Autostrady Wielkopolskie. Zachowanie urzêdników oprotestowa³a ju¿, wysy³aj±c pisma do premiera i pos³ów. W czym jest problem? ¯eby budowa rozpoczê³a siê, potrzebne jest pozwolenie, a wcze¶niej decyzja lokalizacyjna. Oba dokumenty s± ¶ci¶le zwi±zane, bez decyzji budowa nie ruszy. By³a ona ju¿ raz wydana w 1996 r. Od tego czasu spó³ka wprowadzi³a zmiany w projekcie: w kilku miejscach drogi lokalne id± nad autostrad± zamiast pod, w Jordanowie pojawia siê nowe skrzy¿owanie S3 z A2, trasa nie bêdzie bieg³a na nasypie.
Spó³ka uwa¿a, ¿e wojewoda zmiany te mo¿e wprowadziæ do starej decyzji. Jego urzêdnicy obstaj± przy tym, aby wydaæ zupe³nie now±. Potrwa to nawet dwa-trzy lata, bo wymaga wspó³pracy z gminami, konieczne s± te¿ konsultacje spo³eczne.

Jak zechce to zrobi

Bohdan Toukacz z Wydzia³u Rozwoju Regionalnego Lubuskiego Urzêdu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.: - Wydanie pozwolenia na budowê, w oparciu o star± decyzjê lokalizacyjn± bêdzie niezgodne z prawem.
Piotr Slezion, zastêpca dyrektora wydzia³u: - Zmiany s± odstêpstwem od dokumentacji, dlatego konieczna jest nowa decyzja.
Wojewoda poznañski mia³ podobn± sytuacjê jak lubuski i znalaz³ wyj¶cie.
- Na proponowane przez spó³kê zmiany wydali¶my osobne decyzje lokalizacyjne. Natomiast nie zmieniali¶my ca³ej decyzji z 1996 roku - mówi W³odzimierz Draber, kierownik pracowni w Wydziale Rozwoju Regionalnego Wielkopolskiego Urzêdu Wojewódzkiego. - I tak powinien zrobiæ wojewoda lubuski.
Czy wie o tym? Tak. - Byli¶my w Gorzowie u wojewody Asta i podpowiedzieli¶my takie rozwi±zanie - potwierdza Draber. Slezion z LUW nie chcia³ nam odpowiedzieæ, dlaczego nie korzystaj± z praktyki poznaniaków.

Za³±cznik do decyzji

Prof. Micha³ Kulesza, autorytet w zakresie prawa administracyjnego, który opracowa³ te¿ dla AW opiniê prawn±:
- Nie ma ¿adnych przes³anek prawnych, by decyzje lokalizacyjn± wydawaæ od nowa. Inwestor nie zmieni³ przebiegu autostrady, a drobne zmiany mog± siê znale¼æ jako za³±cznik do poprzedniej decyzji lokalizacyjnej. ¯±danie przeprowadzenia nowego postêpowania, mo¿na uzasadniæ tylko tym, ¿e wojewoda nie chce, by autostradê zbudowano.

POWTÓRKA Z S3
Od roku piszemy o k³opotach zwi±zanych z budow± drogi szybkiego ruchu S3. Premier Kazimierz Marcinkiewicz obieca³ skuteczn± pomoc. Na razie nic z niej nie mamy. Wci±¿ brakuje 61 mln z³ na wykup gruntów. Je¶li tych pieniêdzy nadal nie bêdzie, budowa S3 musi siê opó¼niæ. Jedyn± chyba wiêksz± inwestycj± drogow±, jaka jest prowadzona bez opó¼nieñ w Lubuskiem, jest budowa pó³nocnej jezdni przysz³ej autostrady A12 z Olszyny do I³owej i dalej do Wroc³awia.



CZES£AW WACHNIK
0 68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-08-01 18:07
Temat postu: Wojewoda nie chce z³amaæ prawa
ciachu


forum admin
postów: 823

1 Sierpnia 2006
Wojewoda nie chce z³amaæ prawa

- Nie dosta³em dotychczas ¿adnego wniosku dotycz±cego budowy autostrady A2. Nie mogê wiêc niczego opó¼niaæ - mówi³ wczoraj wojewoda Marek Ast.

Taki zarzut stawia³a wojewodzie spó³ka Autostrady Wielkopolska, która buduje lubuski odcinek drogi z Nowego Tomy¶la do ¦wiecka. Pisali¶my o tym w zesz³ym tygodniu. Po naszej publikacji na stronach internetowych Lubuskiego Urzêdu Wojewódzkiego ukaza³a siê informacja, ¿e "GL" napisa³a nieprawdê i wojewoda Ast bêdzie w poniedzia³ek mia³ w tej sprawie konferencjê prasow±. Kiedy jeszcze w czwartek próbowali¶my siê dowiedzieæ, co nieprawdziwego napisali¶my, nikt z urzêdników LUW nie chcia³ z nami rozmawiaæ. O jak± nieprawdê chodzi³o, nie us³yszeli¶my tak¿e wczoraj na konferencji.
Budowa autostrady ma rozpocz±æ siê w przysz³ym roku. Aby inwestycja ruszy³a, potrzebne jest pozwolenie wojewody, a przedtem decyzja lokalizacyjna. Ta by³a ju¿ wydana w 1996 r. Jednak spó³ka wprowadzi³a zmiany do projektu. Teraz potrzebne jest wiêc albo wpisanie zmian do starej decyzji, albo wydanie nowej.
- Nie mogê niczego zrobiæ, bo do tej pory Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nie napisa³a w tej sprawie ¿adnego wniosku. Na jakiej podstawie mam wiêc zmieniæ poprzedni± decyzjê? Je¶li zrobiê to sam, z³amiê prawo - t³umaczy³ wczoraj Ast. Ani s³owem nie odniós³ siê do wcze¶niejszych publikacji "GL".
Wed³ug spó³ki Autostrady Wielkopolskie wojewoda móg³by wpisaæ zmiany do starej decyzji, co pozwoli³oby szybciej pokonaæ wszelkie formalno¶ci. Ale urzêdnicy wojewody twierdz±, ¿e potrzebna jest nowa. - Zosta³ zmieniony przebieg autostrady i trzeba dodatkowo wykupiæ 38 ha gruntów. Nie s± wiêc to drobne zmiany, dlatego nie mo¿emy zrobiæ tak, jak urz±d w Poznaniu, czyli dopisaæ ich do starej decyzji. Ale po pierwsze, nie ma wniosku - mówi³ wojewoda.


(habe)

--
C
U
S
2006-08-03 09:45
Temat postu: Spór o autostradê
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
3 Sierpnia 2006
Spór o autostradê

S³uchaj±c stanowiska wojewody i spó³ki buduj±cej autostradê A2, jedno jest pewne - droga oddana bêdzie o dwa lata pó¼niej. Chyba, ¿e zdarzy siê cud.

Od kilku dni piszemy o nowej przeszkodzie w powstaniu A2 w naszym regionie. Zarzucili¶my wojewodzie, ¿e utrudnia inwestycjê mno¿±c formalno¶ci. Chodzi tu o decyzjê lokalizacyjn±, która jest potwierdzeniem przebiegu trasy i jest niezbêdna do wydania pozwolenia na budowê.
Autostrady Wielkopolskie buduj±ce drogê, uwa¿aj±, ¿e wystarcz± tylko poprawki do decyzji ju¿ raz wydanej, w 1996 roku. Jest to tañsze i szybsze - argumentuje spó³ka i powo³uje siê na wojewodê wielkopolskiego, który przyj±³ taki sposób dzia³ania. Lubuski Urz±d Wojewódzki uwa¿a, ¿e nale¿y wydaæ decyzjê now± na ca³o¶æ trasy, bo zmian jest zbyt wiele i tylko takie postêpowanie jest zgodne z prawem.
Po naszej publikacji wojewoda zwo³a³ konferencjê prasow± i wytoczy³ nowe argumenty, inne ni¿ w naszym artykule podawali jego urzêdnicy. Broni±c swojego stanowiska powiedzia³, ¿e: dot±d nie dosta³ wniosku o decyzjê, wiêc nie mo¿e jej wydaæ; spó³ka prywatna nie jest stron± dla wojewody i nie mo¿e z ni± negocjowaæ; wniosek mo¿e tylko z³o¿yæ Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad; spó³ka od 2004 roku próbuje wymusiæ na wojewodzie decyzjê, aby zmniejszyæ koszty budowy i jeszcze wiêcej zarobiæ.

Brakuje dobrej woli

Andrzej Patalas, prezes Autostrad Wielkopolskich SA nie widzi dobrej woli u lubuskich urzêdników. - Ju¿ w 2004 roku sk³adali¶my wniosek o zmiany decyzji na odcinek od granic województwa do Trzciela. Chodzi³o o 1,5 km. Wtedy nam odmówiono i do dzi¶ urz±d podtrzymuje swoje stanowisko, choæ wojewoda jest ju¿ inny.
Prezes odpiera stanowisko wojewody: spó³ka jest partnerem do rozmów, bo inwestycjê prowadzi na podstawie umowy z pañstwem; nie podejmuje sama decyzji finansowych, tylko robi± to wszyscy udzia³owcy inwestycji; w tej chwili nie ma upowa¿nienia na wydanie pieniêdzy na now± decyzjê lokalizacyjn±; zmiany w projekcie powsta³y z powodu oszczêdno¶ci spó³ki, ale tak¿e zmian w planach drogowców.
- To nie problem z³o¿yæ wniosek, mo¿emy to zrobiæ od rêki - wyja¶nia Wies³aw Staruch, zastêpca dyrektora GDDPiA w Zielonej Górze.
- Tylko chodzi o to, aby materia³y przygotowane przez spó³kê zosta³y przyjête przez urz±d wojewódzki. Po to odbywa³y siê te dyskusje, aby z³o¿enie wniosku zakoñczy³o siê sukcesem.

Co dalej?

- Nowa decyzja lokalizacyjna dla ca³ej trasy bêdzie wiêcej kosztowa³a i d³u¿ej trwa³a. Na te wydatki mo¿emy uzyskaæ zgodê po zatwierdzeniu planów finansowych dla odcinka - mówi prezes Patalas. - Ale wtedy nie ma szans na zakoñczenie budowy trasy do ¦wiecka w 2009 roku. Najwcze¶niej w 2011 roku.


(staw)

--
C
U
S
2006-08-22 09:32
Temat postu: Teraz czekamy na A2 w województwie lubuskim
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
1 Sierpnia 2006

Teraz czekamy na A2 w województwie lubuskim

W ¶rodê 26 lipca oddano kierowcom ponad 100 km autostrady A2 od Konina do Strykowa. Ta nowoczesna droga tylko nieco u³atwi dojazd do stolicy.

Latem 2004 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczê³a budowê odcinka A2 od Konina do Strykowa. Na razie oddana przed tygodniem droga, nie spe³nia standardów autostrady. Brakuje miejsc obs³ugi podró¿nych, stacji paliw, telefonów alarmowych a tak¿e punktów poboru op³at. Dlatego przez co najmniej rok mo¿na bêdzie je¼dziæ ni± bezp³atnie.

A1 dopiero w polu

S³abo¶ci± oddanego odcinka A2 jest przede wszystkim to, ¿e istnieje jakby w pró¿ni. Stryków to w przysz³o¶ci skrzy¿owanie dwóch najwa¿niejszych tras komunikacyjnych Polski, A2 i A1. Na razie A1 nie ma. Brakuje te¿ ostatecznej koncepcji jak A2 ma biec od Strykowa do stolicy, czy ma omin±æ Warszawê od po³udnia przez Mszczonów, Górê Kalwariê, Pilawê czy i¶æ przez stolicê, m.in. przez Ursynów.

Jak jechaæ do Warszawy

Co wiêc zyskali teraz kierowcy? Gdy jad± z Zielonej Góry do Warszawy, mog± od Poznania zjechaæ na autostradê i dotrzeæ p³atn± drog± do Konina. Potem za darmo ponad 100 km dostan± siê do wêz³a w Strykowie i stamt±d zjechaæ na drogê nr 14 w kierunku na £owicz, dalej Sochaczew i Warszawê.
Innym rozwi±zaniem jest zjazd w Strykowie na drogê w kierunku Rawy Mazowieckiej, któr± dotr± do dwupasmowej drogi nr 8 i Warszawy. W tym przypadku bêd± mieli do pokonania oko³o 20 km wiêcej, ale "ósemk±" jedzie siê wygodniej.
Gdy kierowcy jad± od strony Gorzowa, kieruj± siê na Pniewy, na A2 i od Poznania maj± do wyboru jedn± z dwóch tras opisanych wy¿ej.


(wak)

--
C
U
S
2006-08-30 07:48
Temat postu: Mêskie rozmowy o dobrej drodze
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
30 Sierpnia 2006
Mêskie rozmowy o dobrej drodze

Urzêdnicy dogadali siê ze spó³k± buduj±c± A2, choæ niedawno zarzekali siê, ¿e musi ona za³atwiæ wiele d³ugotrwa³ych formalno¶ci.

Przypomnijmy, ¿e jeszcze miesi±c temu zarzucili¶my wojewodzie lubuskiemu Markowi Astowi opó¼nianie budowy autostrady A2. Ast odpiera³ nasze argumenty, po naszym artykule zwo³a³ konferencjê prasow±. Tam przekonywa³, ¿e wobec zmiany w przebiegu A2, konieczne jest wydanie nowej decyzji lokalizacyjnej. - Ta stara z 1996 roku jest niewa¿na - twierdzili urzêdnicy wojewody. Z takim stanowiskiem nie zgadza³a siê spó³ka Autostrady Wielkopolskie, która uwa¿a, ¿e podobne, a nawet wiêksze zmiany w Wielkopolsce zosta³y przez tamtejszego wojewodê szybko zaakceptowane. Wyda³ on tzw. punktowe decyzje, nie zmieniaj±c wcze¶niej podpisanej decyzji lokalizacyjnej. W ten sposób formalno¶ci zosta³y za³atwione.
Ale wojewoda upar³ siê przy swoim stanowisku, co oznacza³o, ¿e 105-kilometrowy odcinek A2 zamiast do 2009 roku, powsta³by dwa a nawet trzy lata pó¼niej.

Horror przy granicy

Nasz region ju¿ siê dusi komunikacyjnie. Na trasach w kierunku granicy dochodzi wci±¿ do niebezpiecznych zdarzeñ drogowych. Kierowca tira w s³ubickim Transhandzie Eugeniusz Karaban pomstuje na krajow± "dwójkê", a zw³aszcza na jej odcinek miêdzy Torzymiem i Po¼rzad³em. - Jazda na tej trasie to horror, bo jest strasznie w±sko i tworz± siê gigantyczne korki - mówi. Teraz, kiedy k³ad± tam asfalt, jest jeszcze gorzej. Trasa z Torzymia do ¦wiecka jest w niez³ym stanie, ale po drodze jest sporo miejscowo¶ci, co mocno spowalnia ruch i sprzyja korkom.

Krok do przodu

W urzêdzie wojewódzkim zmieni³o siê jednak nastawienie do problemu rozpoczêcia budowy A2. Wczoraj w Gorzowie debatowali nad tym: przedstawiciele urzêdu wojewódzkiego, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek oraz prezes Autostrad Wielkopolskch Andrzej Patalas.
Ju¿ rano wicewojewoda Ireneusz Madej mówi³ nam o konieczno¶ci kompromisu. - Musimy pój¶æ do przodu, bo ludzie chc± autostrady.
Co ustalono? Po spotkaniu prezes Patalas powiedzia³ nam: - To by³a mêska rozmowa, ale dogadali¶my siê. Zgadzamy siê, aby tam, gdzie zmieniono przebieg autostrady, wystêpowaæ o tzw. punktowe decyzje lokalizacyjne. Dodatkowo opracujemy raport o oddzia³ywaniu autostrady na ¶rodowisko naturalne. Je¶li do koñca roku dogadamy siê z bankami o finansowaniu, to w 2007 roku powinny siê rozpocz±æ prace budowlane. Wtedy w 2009 roku autostradê doprowadzimy do granic z Niemcami.
Wicewojewoda Madej potwierdzi³ s³owa prezesa: - Je¶li spó³ka opracuje raport ¶rodowiskowy i uzyska punktowe decyzje lokalizacyjne na odcinki, których przebieg zosta³ zmieniony, budowa siê zacznie. Autostrada jest zbyt wa¿n± inwestycj±, by opó¼niaæ jej budowê - doda³ Madej.


CZES£AW WACHNIK, (boch)

--
C
U
S
2006-09-14 09:18
Temat postu: Kolejne opó¼nienie na A-2
ciachu


forum admin
postów: 823

Kolejne opó¼nienie na A-2 (2006-09-12 15:23)

Czy czeka nas kolejne opó¼nienie terminu rozpoczêcia budowy autostrady do ¦wiecka? Wygl±da na to, ¿e tak, poniewa¿ spó³ka buduj±ca autostradê A-2 musi uzupe³niæ dokumentacjê zwi±zan± z elektronicznym systemem poboru op³at.

Jak wyja¶nia rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej, Zofia Kwiatkowska, problemy zwi±zane s± z wej¶ciem w ¿ycie nowej dyrektywy Unii Europejskiej, która z pewno¶ci± opó¼ni termin rozpoczêcia prac na lubuskim odcinku autostrady A-2. Firma chce jednak, aby opó¼nienie w budowie lubuskiego odcinka autostrady do ¦wiecka by³o jak najmniejsze, dlatego ju¿ teraz zaproponuje stronie rz±dowej wykonanie niektórych prac projektowych jeszcze w tym roku.

Przypomnijmy, ¿e pierwotnie prace nad budow± autostrady do ¦wiecka mia³y ruszyæ ju¿ na pocz±tku przysz³ego roku. Teraz optymistyczny plan Autostrady Wielkopolskiej przewiduje, ¿e pierwsi kierowcy pojad± lubuskim odcinkiem autostrady A-2 dopiero pod koniec 2008 roku.



A. Steci±g - Radio Zachód

--
C
U
S
2006-11-09 08:33
Temat postu: 105 km drogi za... 2,4 mld z³
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
9 Listopada 2006

105 km drogi za... 2,4 mld z³

Do fina³u zbli¿aj± siê rozmowy w sprawie rozpoczêcia budowy lubuskiego odcinka autostrady A2 od Nowego Tomy¶la do ¦wiecka.

Budowa 105 kilometrów autostrady A2 z Nowego Tomy¶la do ¦wiecka ma kosztowaæ ponad 600 mln euro - czyli ok. 2,4 miliarda z³otych. Poznañska spó³ka Autostrady Wielkopolskie deklaruje, ¿e je¶li rozmowy z wojewod± lubuskim i ministerstwem transportu zostan± zakoñczone w tym roku lub najpó¼niej na pocz±tku przysz³ego, autostrada zostanie zbudowana do jesieni 2009 roku.

- Do 10 listopada chcemy przekazaæ wojewodzie raport o oddzia³ywaniu A2 na ¶rodowisko naturalne. Do koñca zbli¿aj± siê te¿ prace nad studium ruchu, które bêdzie podstaw± wyst±pienia do banków o kredyty - wyja¶nia rzecznik prasowy AW Zofia Kwiatkowska. - Je¶li dodatkowo wojewoda szybko podpisze decyzjê o zmianach lokalizacyjnych, maszyny na plac budowy wjad± w po³owie 2007 roku i budowa autostrady zostanie zakoñczona do jesieni 2009 roku.

Na razie nie ma jeszcze ostatecznego harmonogramu prac, ale z wstêpnego wynika, ¿e A2 zostanie podzielona na dwa odcinki, po oko³o 50 km ka¿dy. Prace maj± byæ prowadzone ze wschodu w kierunku przej¶cia granicznego z Niemcami. Jednocze¶nie bêd± powstawa³y dwa pasy, ³±cznie z wêz³ami i punktami obs³ugi podró¿nych. Wstêpnie przewiduje siê, ¿e pierwszy odcinek z Nowego Tomy¶la do ¦wiebodzina zostanie zbudowany do po³owy 2008 roku, a drugi (do granicy z Niemcami) do jesieni 2009 roku. Wtedy to po zbudowaniu A2 od Strykowa do stolicy, szybko i sprawnie pojedziemy od granicy z Niemcami do Warszawy.

Rzecznik prasowa wojewody lubuskiego Ma³gorzata Nowak potwierdza, ¿e wspó³praca miêdzy wojewod± a spó³k± Autostrady Wielkopolskie jest dobra i sprawy zwi±zane z niezbêdnymi zezwoleniami powinny zostaæ szybko zakoñczone - wtedy budowa A2 rozpocznie siê w po³owie przysz³ego roku.


(wak)

--
C
U
S
2007-04-18 20:55
Temat postu: Kiedy pojedziemy do ¦wiecka autostrad± A2
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta.pl
Kiedy pojedziemy do ¦wiecka autostrad± A2
Krzysztof Ko³odziejczyk 2007-04-18

- Termin zakoñczenia budowy lubuskiego odcinka autostrady przewidzieli¶my na koniec 2009 r. - mówi prezes spó³ki Autostrada Wielkopolska Andrzej Patalas
- Je¶li ruszymy przed przysz³orocznym okresem lêgowym ptaków, który przypada na 1 marca, wtedy dotrzymanie tego terminu jest mo¿liwe - doda³ prezes Patalas, który wczoraj spotka³ siê z lubuskim marsza³kiem Krzysztofem Szymañskim. Panowie rozmawiali o harmonogramie prac nad kolejnym odcinkiem autostrady A2, który bêdzie przebiega³ przez województwo lubuskie (odcinek z Nowego Tomy¶la do ¦wiecka). Prezes Patalas zapowiedzia³, ¿e je¶li inwestycja rozpocznie siê w tym roku, szanse na jej planowe zakoñczenie s± realne. Problem w tym, ¿e, wed³ug prezesa autostradowej spó³ki, w tej chwili pi³eczka jest po stronie Ministerstwa ¦rodowiska, które nie wydaje decyzji ¶rodowiskowej - Program Natura 2000 wymusi³ na nas rewizje raportów o wp³ywie inwestycji na ¶rodowisko. Zmieniony raport jeszcze w listopadzie ub.r. z³o¿yli¶my w ministerstwie. Czekamy. Minê³o piêæ miesiêcy i mimo ¿e naciskamy, nadal cisza - mówi Patalas. Tymczasem, wed³ug prezesa, budowniczy i projektanci musz± zaplanowaæ i wybudowaæ wiêksz± ilo¶æ przej¶æ dla zwierz±t ni¿ pocz±tkowo zak³adali.

Budowa tego odcinka nie bêdzie ³atwa. Po pierwsze na trasie s± bardzo grz±skie tereny. Po drugie trzeba zbudowaæ kilka wiaduktów dla zwierzyny le¶nej i kilkana¶cie podziemnych przej¶æ dla p³azów i gadów.

--
C
U
S
2007-04-27 21:29
Temat postu: Przyspieszaj± z autostrad± A2
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta.pl
Przyspieszaj± z autostrad± A2
Lech Bojarski
2007-04-27

Rz±d: autostrada do ¦wiecka w 2009 r. Wykonawca: damy radê, choæ to trudne
Autostrada Wielkopolska SA, która ma koncesjê na budowê i eksploatacjê odcinka A2 z Nowego Tomy¶la do granicy z Niemcami podkre¶la jednak, ¿e roboty musia³yby ruszyæ jeszcze w tym roku.

Negocjacje ci±gn± siê od kilku lat. Na pocz±tku roku Ministerstwo Transportu przekaza³o AW SA harmonogram przygotowania do inwestycji oraz budowy autostrady. - Zak³ada on bardzo trudne warunki do spe³nienia - uwa¿a Andrzej Patalas, prezes spó³ki. Rz±d narzuca bowiem Autostradzie Wielkopolskiej wy¶rubowane terminy. Chce, by roboty rozpoczê³y siê w kwietniu 2008 r., a zakoñczy³y jeszcze w 2009 r. - Wiele razy podkre¶lali¶my, ¿e musimy przej¶æ przez grz±skie grunty i na wybudowanie 105 km autostrady potrzebujemy dwóch sezonów budowlanych. Je¿eli mamy wybudowaæ A2 do ¦wiecka przed koñcem 2009 r., to musimy zacz±æ jeszcze w tym roku, co najmniej na trzy miesi±ce przed okresem lêgowym ptactwa [1 marca - przyp. red.] - t³umaczy Patalas.

AW SA obawia siê jednak opó¼nieñ po stronie rz±dowej, bo od pó³ roku czeka na tzw. opiniê ¶rodowiskow± ministra ¶rodowiska. Osobno tocz± siê te¿ negocjacje spó³ki z rz±dem na temat tzw. warunków komercyjnych (m.in. stawek op³at za przejazdy A2).

W stosunku do ustaleñ z umowy koncesyjnej wzro¶nie koszt budowy A2 do ¦wiecka o ok. 100 mln euro, co ma zwi±zek m.in. ze wzrostem cen materia³ów. - Tylko na spe³nienie wymogów wynikaj±cych z ustawy Natura 2000, wydamy na dodatkowe przej¶cia dla zwierz±t ok. 85 mln euro - wylicza prezes. Wed³ug szacunków spó³ki wielkopolskiej, w pierwszej wersji projektu na trasie mia³o powstaæ 21 wiaduktów, mostów oraz przej¶æ dla zwierz±t. Nowy projekt mówi a¿ o 156 tego typu obiektach.

¬ród³o: Gazeta Wyborcza - Zielona Góra

--
C
U
S
2007-08-28 16:29
Temat postu: Budowa autostrady znów siê opó¼nia
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
26 sierpnia 2007

Budowa autostrady znów siê opó¼nia

Z³a wiadomo¶æ dla kierowców: autostrada A2 od Nowego Tomy¶la do ¦wiecka zamiast w 2009 r., powstanie dopiero w po³owie 2010 r.

Autostrada w Jordanowie spotka siê z drog± szybkiego ruchu S3. Zakoñczenie jej budowy zaplanowano w 2010 roku.

Tak± informacjê przekaza³ dziennikarzom marsza³ek lubuski Krzysztof Szymañski, potwierdzi³ j± nam prezes poznañskiej spó³ki Autostrada Wielkopolska Andrzej Patalas.

Prezes rozmawiaj±c z "GL" w kwietniu 2003 roku zapewnia³, ¿e licz±cy 105 kilometrów lubuski odcinek autostrady A2 bêdzie gotowy w 2005, a najpó¼niej na pocz±tku 2006 roku.

Sk±d te opó¼niania?

Patalas jak te¿ rzecznik prasowa spó³ki Izabela Urbaniowicz nie chcieli mówiæ o przyczynach opó¼nieñ. Prezes powiedzia³ jedynie: - Proszê pamiêtaæ, ¿e jeste¶my spó³k± komercyjn± a wiêc nastawion± na zysk. A ka¿dy miesi±c opó¼nieñ w budowie autostrady to nasza strata. My do budowy byli¶my przygotowani ju¿ kilka lata temu.

Gdzie zatem szukaæ winnego? Który w du¿ym stopniu ponosi te¿ winê za dziesi±tki tragicznych wypadków, do których dosz³o na drodze nr 2 ze ¦wiebodzina do ¦wiecka.

Gdyby A2 powsta³a jak wcze¶niej planowano w 2005 roku, wypadków tych mo¿na by³oby unikn±æ. Wydaje siê, ¿e g³ównym hamulcowym s± jednak urzêdnicy Ministerstwa Transportu. Którzy nie robili nic, by przyspieszyæ budowê.

Tu mo¿e warto przypomnieæ gro¼by Jaros³awa Kaczyñskiego. Przed rokiem przy okazji oddania do u¿ytku A2 od Strykowa do Konina, zagrozi³ on, ¿e to pañstwo a nie spó³ka Autostrada Wielkopolska, bêdzie budowaæ autostradê do granicy. Poznañska spó³ka ma jednak umowê koncesyjn± do 2014 roku i jej pozbawienie narazi³oby Skarb Pañstwa na ogromne odszkodowanie.


* Kiedy mia³a powstaæ A2 Nowy Tomy¶l - ¦wiecko
1. Rok 1997- Spó³ka Autostrada Wielkopolska deklaruje, ¿e od Poznania do granicy z Niemcami A2 powstanie do 2001 roku,
2. Rok 2003 rok - Prezes Patalas deklaruje, ¿e zaraz po zakoñczeniu budowy A2 miêdzy Nowym Tomy¶lem a Komornikami rozpocznie siê budowa lubuskiego A2. Zakoñczenie rok 2005.
3. Marzec 2005 - Rozpoczêcie budowy A2 nast±pi w roku 2006, a jej koniec 2008,
4. Sierpieñ 2006 - na spotkaniu z wojewod± lubuskim zaplanowano rozpoczêcie budowy w 2007 roku, a jej zakoñczenie w 2009.
5. Sierpieñ 2007 - Spó³ka deklaruje, ¿e rozpocznie budowê na pocz±tku 2008 roku, by j± zakoñczyæ w 2010 roku.
Spór o liczbê wêz³ów

Co trzeba jeszcze zrobiæ, by na lubuski odcinek A2 wjecha³y ciê¿kie maszyny? Izabela Urbanowicz wymienia dwa warunki. Pierwszym jest uprawomocnienie siê decyzji lokalizacyjnych. - Dostali¶my zapewnienia z ministerstwa, ¿e stanie siê to jeszcze w tym roku - dodaje Urbanowicz. Drugim warunkiem jest opracowanie tzw. studium ruchu, które okre¶li ruch aut na autostradzie a wiêc te¿ wp³ywy. Dokument ten ma byæ gotowy do koñca wrze¶nia, zapewnia nasza rozmówczyni.

-Wierzymy, ¿e procedury administracyjne przeprowadzimy do koñca 2007 roku, tak, by rozpoczêcie budowy by³o mo¿liwe w 2008 roku. Najpewniej wiosn± - zapewnia Urbanowicz.

Nie do koñca wiadomo, ile wêz³ów powstanie na A2. Wcze¶niej mia³o byæ trzy: w Jordanowie, Rzepinie i graniczny w ¦wiecku. Pó¼niej AW zgodzi³a siê te¿ na budowê dwóch tzw. pó³wêz³ów. W Trzcielu i Torzymiu bêdziemy mogli jedynie wjechaæ na A2 i to tylko w kierunku granicy.

- Takie rozwi±zanie nas nie zadawala - powiedzia³ na konferencji prasowej marsza³ek Szymañski. - Je¶li ze studium ruchu wyniknie, ¿e budowa pe³nych wêz³ów w Trzcielu i Torzymiu bêdzie op³acalna, to je zrobimy. Na razie powstan± tam pó³wez³y - powiedzia³ w pi±tek prezes Patalas.

--
C
U
S



emotikonki














Adresy stron internetowych jak i adresy e-mail zostan± automatycznie zamienione na linki. Dodatkowo mo¿esz u¿ywaæ kilku znaczników:
[b]...[/b] - pogrubienie
[i]...[/i] - pochylenie
[u]...[/u] - podkre¶lenie
[url]...[/url] - link
[cytat]...[/cytat]
[code]...[/code] - kod, np. HTML

dok³adny opis
imiê
e-mail
tytu³
tre¶æ
wpisz imiê nie¿yj±cego polskiego prezydenta:

 

Logowanie
Login has³o Nie masz jeszcze konta? Mo¿esz sobie za³o¿yæ!

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrze¿one.

0.067 | powered by jPORTAL 2