[Schwiebus.pl - ¦wiebodzin na starych kartach pocztowych, stare pocztówki, widokówki, kartki pocztowe]
Google
szukaj:
Home > Gazeta Lubuska  

2007-11-06 23:18
Temat postu: PO nie skasuje drogi S3
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
5 listopada 2007

PO nie skasuje drogi S3
Platforma Obywatelska przed wyborami opracowa³a Narodowy Plan Wielkiej Budowy. Plan wskazuje inwestycje drogowe, kolejowe i zakres budowy stadionów do 2020 roku.

Autorzy podzielili je na te do 2012 roku, a wiêc mistrzostw Europy i te koñczone miêdzy 2012 a 2020.

S3 ma byæ kompletna

W Lubuskiem nie ma ¿adnych zmian w stosunku do planów poprzedniego rz±du z jednym wyj±tkiem. Droga szybkiego ruchu S3 ¦winouj¶cie - Szczecin - przej¶cie graniczne w Lubawce ma powstaæ na ca³ej swej d³ugo¶ci do 2012 roku. A przypomnijmy, ¿e plan odchodz±cego rz±du zak³ada³, ¿e odcinek od Nowej Soli do autostrady A4 bêdzie budowany po 2012 roku. Warunkiem wcze¶niejszego zakoñczenia mia³y byæ po prostu pieni±dze.

Dlaczego PO zak³ada, ¿e je znajdzie? Miêdzy innymi dlatego, ¿e niektóre drogi z rz±dowego planu PiS mia³y byæ budowane do 2012 roku. W nowym planie powstan±, ale dopiero do 2020 roku przy udziale funduszy z Unii Europejskiej z lat 2013-2020 roku. Przesuniêta w czasie ma byæ budowa m.in. drogi szybkiego ruchu S19 ze S³owacji, przez Rzeszów i Bia³ystok do granicy z Litw±, a tak¿e drogi S7 z Krakowa do Kielc.

Zreszt± Kielce w planie PO s± chyba najbardziej poszkodowane. Na przyk³ad droga S74 z £odzi do skrzy¿owania z S19 pod Rzeszowem wypad³a ca³kiem z planu.

Program PO zak³ada dokoñczenie do 2012 roku autostrady A2 ¦wiecko - Nowy Tomy¶l oraz autostrady A18 I³owa - Olszyna. Z innych drogowych inwestycji warto wymieniæ budowê w Polsce a¿ 141 obwodnic. W Lubuskiem takie obwodnice maj± powstaæ w: Dobiegniewie, Strzelcach Krajeñskich, Kostrzyniu, Miêdzyrzeczu, ¦wiebodzinie, Cybince, Kro¶nie Odrzañskim, Nowogrodzie Bobrzañskim, ¯arach, ¯aganiu, Wschowie, Szlichtyngowej i Nowym Miasteczku.

Szybciej do Zielonej Góry

Plan zak³ada modernizacjê szlaku kolejowego CE59, a wiêc od Wroc³awia, przez Zielon± Górê do Szczecina. Ciekawostk± mo¿e byæ to, ¿e po 2012 r. od Zielonej Góry do Poznania pojedzie tzw. szybki poci±g. Podró¿ ma trwaæ 1 godz. 45 minut. Jazda na trasie Warszawa - Poznañ ma trwaæ dwie i pó³ godziny. Zmodernizowany zostanie te¿ dworzec kolejowy w Gorzowie Wlkp.

PO nie przewiduje ¿adnych zmian w budowie stadionów. Tak jak wcze¶niej zak³adano, do 2012 roku maj± one powstaæ: w Warszawie, Gdañsku, Poznaniu, Wroc³awiu, Chorzowie i Krakowie.

(wak)

--
C
U
S
2012-02-28 20:48
Temat postu: Do ¦wiebodzina jad± elementy wielkiego wiaduktu
ciachu


forum admin
postów: 823

Do ¦wiebodzina jad± elementy wielkiego wiaduktu
04:53 ndz. 26-02-2012 - ulab
http://www.strefabiznesu.gazetalubuska.pl/artykul/do-swiebodzina-jada-elementy-wielkiego-wiaduktu-79995.html


Trwa transport elementów 192-metrowego wiaduktu, który zostanie wybudowany w ci±gu istniej±cej drogi krajowej nr 3 omijaj±cej centrum ¦wiebodzina od wschodu. Umo¿liwi on przejazd nad powstaj±c± drog± ekspresow± S3.

Drogê buduje m.in. firma Herman Kirchner, a wiadukt przedsiêbiorstwo Gotowski. - Przetarg na tak ogromne zadanie jak S3 czêsto wygrywaj± miêdzynarodowe firmy - mówi Pawe³ Pietraszak, zastêpca dyrektora. - Jednak budowê wiaduktów i mostów chêtnie powierzaj± one innym wyspecjalizowanym firmom. Nam zlecono produkcjê jednego z najd³u¿szych wiaduktów na budowanej trasie. Obecnie trwa transport wszystkich elementów konstrukcji na plac budowy.

W sumie musi dostarczyæ do ¦wiebodzina 150 elementów (poprzecznic, pod³u¿nic i fragmenty dwóch ³uków). Obiekt w ¦wiebodzinie bêdzie liczy³ ponad 16 metrów szeroko¶ci. G³ównymi elementami no¶nymi bêd± dwa stalowe ³uki. Zaprojektowany wiadukt jest jednoprzês³owym ³ukiem bez podpór po¶rednich. Taka forma architektoniczna jest obecnie jednym z najczê¶ciej stosowanych rozwi±zañ nad autostradami i drogami szybkiego ruchu. Dziêki takim konstrukcjom nastêpuje otwarcie przestrzeni pod obiektem, co zapewnia kierowcom bardzo dobr± widoczno¶æ, a z pasa drogowego znikaj± potencjalne przeszkody.

Na budowanym odcinku trasy S3 w rejonie ¦wiebodzina powstan± tak¿e dwa wêz³y drogowe ¦wiebodzin Pó³noc i ¦wiebodzin Po³udnie. Z kolei nad lini± kolejow± Warszawa-Berlin i przyleg³ymi terenami powstaje ponad 900-metrowa estakada. Podstawowe prace na odcinku drogi S3 pomiêdzy Miêdzyrzeczem i Sulechowem maj± zakoñczyæ siê do koñca tego roku.

--
C
U
S
2012-02-28 20:53
Temat postu: Odcinek S3 z Jordanowa do ¦wiebodzina jeszcze w tym roku?
ciachu


forum admin
postów: 823

Odcinek S3 z Jordanowa do ¦wiebodzina jeszcze w tym roku?

http://www.strefabiznesu.gazetalubuska.pl/artykul/odcinek-s3-z-jordanowa-do-swiebodzina-jeszcze-w-tym-roku-77565.html

W³adze powiatu ¶wiebodziñskiego chc±, by drogowcy wcze¶niej zakoñczyli budowê odcinka drogi S3 od zjazdu ¦wiebodzin Pó³noc do wêz³a z A2 w Jordanowie. Dziêki temu auta jad±ce autostrad± mog³yby zje¿d¿aæ na krajow± "trójkê".

Jak na razie autostrada A2 ma dla Lubuskiego marginalny charakter. A to g³ównie za spraw± ma³ej liczby zjazdów. W Lubuskiem, zmotoryzowani mog± j± opu¶ciæ jedynie w ¦wiecku, Rzepinie, Torzymiu i w ograniczonym zakresie w Trzcielu. Tymczasem tysi±ce aut jad±cych drog± krajow± nr 3, aby wjechaæ na A2 musi kierowaæ siê na Torzym lub Nowy Tomy¶l. Powód? Najwiêkszy wêze³ ³±cz±cy A2 z budowan± drog± szybkiego ruchu S3 jest wprawdzie gotowy, ale zablokowany. Do czasu zakoñczenia budowy "trójki".

Przypomnijmy, ¿e zgodnie z wcze¶niej podpisan± umow± z wykonawcami, termin oddania do u¿ytku S3 od Miêdzyrzecza do Sulechowa mija w czerwcu 2013 roku. I wtedy to, zgodnie z harmonogramem, odblokowany zostanie wêze³ w Jordanowie.

- Budowa "trójki" jest tak zaawansowana, ¿e drogê tê mo¿na by³oby oddaæ zmotoryzowanym znacznie szybciej. Szczególnie zale¿y nam na odcinku od wêz³a w Jordanowie do zjazdu ¦wiebodzin Pó³noc. Wtedy auta jad±ce "trójk±", zarówno z Gorzowa jak i z Zielonej Góry, mog³yby wje¿d¿aæ na wêze³ i tym samym autostradê A2 - t³umaczy radny powiatu Miros³aw Algierski.

Potwierdza to tak¿e starosta Zbigniew Szumski. - To pozwoli³oby na zjazd turystów z autostrady A2 w centrum województwa. W tym celu chcemy rozmawiaæ zarówno z w³adzami województwa, pos³ami, drogowcami, jak te¿ miejscowymi przedsiêbiorcami - wyja¶nia starosta Zbigniew Szumski.

Obaj rozmówcy dodaj±, ¿e korzystna aura sprawi³a, i¿ firmy buduj±ce S3 - Moto Engil czy Hermann Kirchner - pracuj± praktycznie bez przeszkód. Wprawdzie nie mog± np. wylewaæ asfaltu, bo to wymaga wy¿szych temperatur, ale inne prace s± prowadzone.

Jeden z dyrektorów Moto Engil, prosz±c o anonimowo¶æ, gdy¿ nie ma zgody z „centrali” na rozmowy z pras±, nie ukrywa, ¿e nie ma ¿adnych przeszkód technicznych, by wspomniany odcinek z Jordanowa do ¦wiebodzina zosta³ ukoñczony chocia¿by jesieni± 2012 r. - Zaawansowanie robót jest tak du¿e, ¿e da³oby siê to zrobiæ - podkre¶la. Ale te¿ dodaje: - To niestety musia³oby dodatkowo kosztowaæ.

Dlaczego? - Bo trzeba wtedy przeprogramowaæ czê¶æ prac, zmieniæ harmonogramy, przerzuciæ ludzi i maszyny, zmieniæ terminy dostaw materia³ów, a to dodatkowe koszty - wyja¶nia.


Przemys³aw Hamera, dyrektor zielonogórskiego oddzia³u GDDKiA podkre¶la, ¿e jest zainteresowany przyspieszeniem prac i oddaniem wspomnianego odcinka przed terminem. Dodaje jednak, ¿e to musi wyj¶æ od wykonawcy. - Ja po prostu nie mogê zap³aciæ ani z³otówki ponad uzgodnion± sumê. To niezgodne z przepisami. Ale je¶li Moto Engil czy Hermann Kirchner zakoñcz± budowê jesieni±, to niejako od rêki wyp³acê im nale¿± za kontrakt sumê. Nie bêdê czeka³ do czerwca 2013 roku - dodaje Hamera.

Czy taka obietnica przekona drogowców, dowiemy siê niebawem.



Czes³aw Wachnik
68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2012-03-12 22:38
Temat postu: Kiedy pojedziemy drog± S3?
ciachu


forum admin
postów: 823


Do zakoñczenia prawie kilometrowej estakady jeszcze daleko. Na razie wylano potê¿ne s³upy, na które zostan± nasuniête elementy podstawy drogi S3.

Czy odcinek drogi S3 od wêz³a na autostradzie A2 w Jordanowie do wêz³a na S3 czyli ¦wiebodzin Pó³noc mo¿e byæ szybciej zbudowany? Postuluj± to w³adze ¶wiebodziñskie. Drogowcy s± jednak sceptyczni.

Przypomnijmy, ¿e prawie 43-kilometrowy fragment drogi szybkiego ruchu S3 od Miêdzyrzecza do Sulechowa buduj± trzy du¿e firmy. S± to Mota Engil, Hermann Kirchner i Budimex. Pierwsza ma za zdanie budowê oko³o 17 km, druga - 7 km a trzecia - 18 km. Ca³y odcinek ma byæ oddany do u¿ytku 17 czerwca 2013 roku.

Czy jest szansa, by sta³o siê to szybciej? Zmotoryzowanym a tak¿e w³adzom powiatu ¶wiebodziñskiego szczególnie zale¿y na odcinku S3 od wêz³a autostradowego z A2 w Jordanowie do wêz³a na S3 o nazwie ¦wiebodzin Pó³noc. Dziêki niemu mo¿liwy by³by szybszy zjazd i wjazd na autostradê. Z istniej±cej ju¿ „trójki” a wiêc tak¿e z kierunku Zielonej Góry i Gorzowa Wlkp. Dopóki tak siê nie stanie A2 dla regionu ma charakter raczej symboliczny. Powodem jest ma³a liczba wêz³ów. Chc±c zjechaæ z A2 w Lubuskiem, zmotoryzowani maj± tak± mo¿liwo¶æ jedynie w ¦wiecku, Rzepinie, Torzymiu. A tak¿e w Trzcielu, ale w ograniczonym zakresie. Brakuje tam obwodnicy miasta, st±d tiry nie mog± zje¿d¿aæ. Oddanie wspomnianego odcinka S3 od Jordanowa do ¦wiebodzin Pó³noc mog³oby to zmieniæ. Zarówno jad±cy z po³udnia jak te¿ pó³nocy kraju, dostaliby siê wtedy na autostradê.

- Z moich obserwacji wynika, ¿e budowa S3 jest tak zaawansowana, ¿e wspomniany odcinek mo¿na by³oby oddaæ zmotoryzowanym znacznie szybciej. My¶lê, ¿e nawet w tym roku. Wtedy auta jad±ce krajow± ,,trójk±’’, mog³yby wje¿d¿aæ na wêze³ i tym samym autostradê A2 - t³umaczy radny powiatu Miros³aw Algierski.

- Przyspieszeniu budowy S3, to dla ¦wiebodzina niezwykle istotna sprawa. Obecnie powiat ¶wiebodziñski jest praktycznie odciêty od autostrady. Wêze³ w Jordanowie pozwoli³by na zmianê tej sytuacji. Jest to te¿ wa¿ne dla miejscowych firm zajmuj±cych siê turystyk± - wyja¶nia starosta Zbigniew Szumski.

Obaj rozmówcy dodaj±, ¿e dodatnie temperatury, jakie dominowa³y w ostatnich miesi±cach sprawi³y, ¿e zaawansowanie robót znacznie przekracza przyjête wcze¶niej harmonogramy. To oznacza, ¿e droga mo¿e byæ gotowa wcze¶niej, ni¿ planowano.

Zdzis³aw Kuciak, zastêpca dyrektora zielonogórskiego oddzia³u Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powiedzia³ nam, ¿e jego oddzia³ wielokrotnie rozmawia³ z firmami o mo¿liwo¶ci przyspieszenia terminu oddania inwestycji. - Dla nas to te¿ wa¿na sprawa, bo gdy droga zostanie oddana szybciej, to wcze¶niej musimy przygotowaæ pieni±dze. A w grê wchodzi dziesi±tki milionów z³otych.
Kuciak doda³, ¿e niebawem GDDKiA dostanie aktualny harmonogram postêpu prac.
- Wtedy bêdziemy wiedzieli czy jest mo¿liwe wcze¶niejsze zakoñczenie inwestycji. Po otrzymaniu harmonogramu planujemy te¿ kolejne rozmowy - zaznaczy³ nasz rozmówca.

Odcinek od wêz³a Jordanowo do ¦wiebodzin Pó³noc buduj± dwie firmy, Mota Engil oraz Hermann Kirchner. Ale to ta druga robi najbardziej skomplikowan± czê¶æ - prawie kilometrow± estakadê nad drog± nr 2 oraz lini± kolejow± Poznañ - Berlin.

£ukasz Janowski, dyrektor Hermann Kirchner powiedzia³ nam: - Szanse na szybsze oddanie do u¿ytku czê¶ci S3 s± raczej niewielkie. Na razie dziêki ¿yczliwo¶ci PKP uda³o nam siê pokonaæ problemy zwi±zane z przej¶ciem nad torami. A przypomnê, ¿e w niektórych miejscach, ze wzglêdu na podmok³y grunt, musieli¶my wbijaæ pale o g³êboko¶ci 30 metrów. Teraz czeka nas nasuwanie elementów estakady.

Czes³aw Wachnik
68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S



emotikonki














Adresy stron internetowych jak i adresy e-mail zostan± automatycznie zamienione na linki. Dodatkowo mo¿esz u¿ywaæ kilku znaczników:
[b]...[/b] - pogrubienie
[i]...[/i] - pochylenie
[u]...[/u] - podkre¶lenie
[url]...[/url] - link
[cytat]...[/cytat]
[code]...[/code] - kod, np. HTML

dok³adny opis
imiê
e-mail
tytu³
tre¶æ
wpisz imiê nie¿yj±cego polskiego prezydenta:

 

Logowanie
Login has³o Nie masz jeszcze konta? Mo¿esz sobie za³o¿yæ!

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrze¿one.

0.028 | powered by jPORTAL 2