[Schwiebus.pl - 安iebodzin na starych kartach pocztowych, stare poczt闚ki, widok闚ki, kartki pocztowe]
Google
szukaj:
Home > Gazeta Lubuska  

2006-02-10 14:29
Temat postu: Projekt do kosza
ciachu


forum admin
post闚: 823

Gazeta Dzie za Dniem numer 5 z dnia 1 lutego 2006
安iebodzin. Ronda na kraj闚ce nie b璠zie
Projekt do kosza

Mia這 by tak bezpiecznie i nie b璠zie. Generalna Dyrekcja Dr鏬 ma w nosie bezpiecze雟two kierowc闚 i pasa瞠r闚 poruszaj帷ych si krajow "dw鎩k". O nat篹eniu ruchu na trasie S逝bice - Pozna nikogo przekonywa nie trzeba. Nie dostrzega go tylko GDR.

Dzia豉 opieszale, mimo 瞠 to w豉郾ie jej pracownicy ponie郵i 鄉ier na odcinku trasy o du瞠j wypadkowo軼i.

Kilka lat temu powsta projekt budowy ronda na wysoko軼i 安iebodzina. P騧niej, przez wiele lat o pomy郵e by這 cichutko. Przedstawiciele marsza趾owskich w豉dz gor帷o zapewniali, 瞠 problem zostanie szybko rozwi您any. Dla zamydlenia oczu, rozp皻ano burz wok馧 krajowej "tr鎩ki". B璠zie, czy nie b璠zie? - debatowali dziennikarze regionalnych gazet i rozg這郾i.

W maju ubieg貫go roku skrzykni皻o przedstawicieli wojew鏚ztwa. Pokazano zgrabny projekcik i sprawa ucich豉. W styczniu tego roku manewr powt鏎zono. Okaza這 si, 瞠 projekcik wart jest... wyrzucenia do kosza. Drogowcy stwierdzili, 瞠 rondo jednopasmowe nie rozwi捫e problemu. Trzeba zrobi dwupasmowe...

Tylko, 瞠 takiego projektu GDR jeszcze nie ma i szybko mie nie b璠zie. - Ten rok na pewno mo瞠my uwa瘸 za stracony - komentuje burmistrz 安iebodzina Dariusz Bekisz.

Wszyscy w powiecie 鈍iebodzi雟kim wiemy, jak je寮zi si krajow "dw鎩k". Wieczne roboty drogowe, parali簑j帷e ruch, na nic si zda造. Chocia, jest firma, kt鏎a na tej fuszerce korzysta. Jedna z miejscowych sp馧ek ma pe軟e r璚e roboty, nawet zim, stale 豉ta dziury po krajowych drogowcach.

Kierowcy zatem musz si zadowoli tablicami ostrzegawczymi, 瞠 "droga jest uszkodzona", od ponad p馧 roku zmuszeni s je寮zi z ograniczon pr璠ko軼i. Konia z rz璠em temu, kto widzia na kraj闚ce, na wysoko軼i 安iebodzina, z prawdziwego zdarzenia drogowc闚. Raczej zadowolili si ustawianiem znak闚, 瞠by zwolni, 瞠 b璠zie sygnalizacja 鈍ietlna, kt鏎ej tak naprawd nie ma. Ma這 tego, na 鈔odku jezdni potrafili ustawi pacho趾i, zupe軟ie niewidoczne po zmroku. Tak瞠 w dzie podr騜ni mog si syci widokiem pojedynczych facet闚 w odblaskowych kamizelkach, poruszaj帷ych si najwy瞠j poboczem. O jaki maszynach drogowych mo積a zapomnie. Teraz wida takie czasy, 瞠 asfalt uk豉da si r瘯oma.

Trzeba te drogowc闚 pochwali. Do perfekcji opanowali sztuk "zdrapywania" asfaltu. Co kawa貫k, na drodze mo積a si "naci望" na takie kwiatki. Przyhamowa na tym strach, wi璚 kto rozwa積y, sunie si powoli, bacz帷, czy na poboczu nie chodzi magik w odblaskowej kamizelce, albo, czy znowu nie ustawili jakiego bezsensownego znaku.

Inn spraw jest brak oznakowania poziomej nawierzchni jezdni w trakcie trwaj帷ych na niej rob鏒. Je盥膨c po Europie, w takiej sytuacji mamy na jezdni 鄴速e pasy ze 鈍iate趾ami odblaskowymi. Ka盥a zmiana kierunku ruchu jest sygnalizowana wyra幡ymi znakami drogowymi pionowymi. U nas kierowca jedzie na tzw. czuja. O odblaskach mo積a jedynie pomarzy. "Schody" na asfalcie s rzecz normaln.

B璠zie rondo? Kiedy i czy w og鏊e? Burmistrz Bekisz po ostatniej rozmowie w wojew鏚ztwie powiedzia, 瞠 je郵i nast瘼ne maj si odby, to kategorycznie na skrzy穎waniu w 安iebodzinie. - Czy potrzebna jest katastrofa, kilkadziesi徠 ofiar 鄉iertelnych, 瞠by nareszcie dostrze穎no problem?

wruz

--
C
U
S
2006-02-13 14:58
Temat postu: Droga naszych z逝dze
ciachu


forum admin
post闚: 823

13 Lutego 2006
Droga naszych z逝dze

Podczas ostatniej wizyty w Lubuskiem premier zapowiedzia, 瞠 do 2009 r. mi璠zy Szczecinem a Now Sol powstanie trasa szybkiego ruchu S3. Wed逝g nas ten termin jest nierealny.


Od sierpnia 2005 roku piszemy o drodze szybkiego ruchu S3 - od Szczecina przez nasze wojew鏚ztwo do granicy z Czechami. Przez ponad p馧 roku wielu urz璠nik闚 - od lubuskich po ministr闚 - zapewnia這 nas, 瞠 droga powstanie. Ale nie ma 瘸dnych fakt闚 na poparcie tych obietnic. Teraz przy陰czy si do nich premier. S3 jest na li軼ie priorytet闚 rz康u. Ale czy to wystarczy, aby mo積a by這 ni je寮zi w 2009 roku?
Podany przez premiera termin dotyczy wybudowania dw鏂h jezdni mi璠zy Szczecinem a Now Sol. Aby sprawdzi czy to mo磧iwe przepytali鄉y urz璠nik闚 m.in. Generalnej Dyrekcji Dr鏬 Krajowych, Ministerstwem Transportu, Lubuskiego Urz璠u Wojew鏚zkiego i europarlamentarzyst.

DLACZEGO DO 2009 ROKU NIE B犵ZIE S3?


1 Brakuje opracowania planu przebiegu S3, niezb璠nych zezwole i pozwole. Zaledwie ruszy這 opracowanie plan闚 - na odcinek od Szczecina do Gorzowa Wlkp. dokumentacja powstanie w 2006, a od Gorzowa do Nowej Soli do ko鎍a 2007. O pozwolenia na budow mo積a wyst徙i dopiero po wykupie grunt闚.

2 Wykup grunt闚 przy kilku kilometrach drogi trwa nawet dwa lata (S3 ma mie ponad 150 km). Potrzebne s te pieni康ze. Na razie drogowcy w Szczecinie dostali 40 mln z, a zielonog鏎scy ani grosza.

3 Nie ma pieni璠zy. Tylko odcinek S3 od Gorzowa do Nowej Soli ma kosztowa oko這 2 mld z. Od 2004 roku Ministerstwo Infrastruktury (obecnie Ministerstwo Transportu i Budownictwa) nie mo瞠 skompletowa i wys豉 do Brukseli wniosku o fundusze unijne. Bez nich droga nie powstanie. Teraz kolejny termin to maj, czerwiec. Je郵i urz璠nicy nie zd捫, pieni康ze dostanie kto inny.

4 Po przygotowaniu wszystkich formalno軼i i zagwarantowaniu pieni璠zy, dopiero wybrani b璠 wykonawcy. Je郵i nie zostanie zmieniona ustawa o zam闚ieniach publicznych, to wyb鏎 potrwa nawet kilka lat. Np. od dw鏂h lat nie mo積a ustali firmy, kt鏎a ma zbudowa A4 od Zgorzelca do Krzy穎wej. Z powodu protestu przegranych uczestnik闚 przetargu. A oni mog protestowa w niesko鎍zono嗆. Takie jest prawo.

5 Gdy ju zacznie si budowa, potrwa nie mniej ni dwa - trzy lata. Tym bardziej, 瞠 S3 ma by podzielona na 6-8 osobnych plac闚 budowy.


(wak)

--
C
U
S
2006-02-23 18:55
Temat postu: D逝gi na obwodnicy
ciachu


forum admin
post闚: 823

23 Lutego 2006
D逝gi na obwodnicy
Cz窷 firm buduj帷ych objazd Mi璠zyrzecza nie dosta豉 pieni璠zy. Sprawa ma by lada dzie za豉twiona.

Inwestycja ruszy豉 w ub. roku. Za ok. 92 mln z obwodnic buduje Berger Bau. Firma wynaj窸a Dromax z Wrzosowej, a ta - 鈍iebodzi雟ki Der-Trans. - Wozi貫m piasek na budow - m闚i szef Der-Transu ㄆkasz Derlatka. Okaza這 si, 瞠 Der-Trans pracowa te dla podwykonawcy Dromaksu, firmy Matex. Zacz窸y si problemy.
- Nie p豉cili nam i naros這 ponad 35 tys. z d逝gu, dla mnie to bankructwo - 瘸li si . Derlatka. Zagrozi odebraniem piasku spod obwodnicy. - Nie tylko ja cierpi, innej firmie zalegaj niemal 400 tys. z - m闚i 鈍iebodzinianin. Twierdzi, 瞠 i Dromax, i Matex maj ten sam adres, we Wrzosowej. Przedsi瑿iorca ma 瘸l do inwestora, Generalnej Dyrekcji Dr鏬 Krajowych i Autostrad, 瞠 nie pomaga w odzyskaniu d逝gu. - Wstrzymuje si wyp豉ty wykonawcy i po k這pocie - stwierdza . Derlatka.
Dyrektor zielonog鏎skiego oddzia逝 GDDKiA Robert Miko豉jski zapewnia, 瞠 nic nie wie o d逝gach. - Sprawdz to, trzeba dba o dobro naszych firm - m闚i. Berger Bau zapewnia, 瞠 nie zawini. Firma z w豉snej inicjatywy wynaj窸a prawnik闚, kt鏎zy zaj瘭i si spraw.
- Problem zosta w miar rozwi您any, wykonawcy dostali pieni康ze - zapewnia kierownik kontraktu budowy obwodnicy Marek Sadowski. Ale na koncie Der-Transu pieni璠zy nie ma. Berger Bau zapewnia, 瞠 k這poty powinny znikn望 do ko鎍a tygodnia.
Jak zadzwonili鄉y do Dromaksu, telefon nie odpowiada. Dlaczego? - Og這sili upad這嗆, ale nie przez budow w Mi璠zyrzeczy - informuje
M. Sadowski. Wykonywali te roboty na autostradzie A2, o czym Berger Bau nie wiedzia.


PIOTR J犵ZURA
0 68 324 88 13
pjedzura@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-04-18 10:30
Temat postu: Czy Pozna chce nam zabra unijne pieni康ze?
ciachu


forum admin
post闚: 823

Czy Pozna chce nam zabra unijne pieni康ze?


Krzysztof Ko這dziejczyk 17-04-2006

Pose Fiedorowicz pisze do NIK: by造 minister Marek Pol zleci naukowcom opracowanie studium rozwoju pogranicza, kt鏎e marginalizuje rol Zielonej G鏎y i Gorzowa kosztem Poznania. - Pol wykorzysta urz康 dla partykularnych cel闚, bo sam jest poznaniakiem - ocenia lubuski parlamentarzysta z PO

Chodzi o "Studium kierunkowe zagospodarowania przestrzennego obszaru wzd逝 granicy polsko-niemieckiej", kt鏎e w 2005 r. na zlecenie ministerstwa infrastruktury opracowali naukowcy z Polskiej Akademii Nauk. Analitycy okre郵ili w nim potencja i kierunki rozwoju pogranicza. Problem w豉郾ie w kierunkach. Plani軼i do pogranicza zaliczyli le膨cy prawie 200 km od granicy Pozna, a g堯wn tez studium jest za這瞠nie, 瞠 si陰 nap璠ow regionu ma by m.in. stolica Wielkopolski.

- To skandal, przecie Pozna od granicy dzieli prawie taka sama odleg這嗆 jak od Warszawy - m闚i Czes豉w Fiedorowicz, lubuski pose PO i prezes Euroregionu "Sprewa-Nysa-B鏏r". Fiedorowicz poprosi ju NIK o sprawdzenie, dlaczego autorzy projektu umie軼ili tam Pozna, ale jego zdaniem cel takiego zabiegu jest prosty. Chodzi o pot篹ne unijne pieni康ze zarezerwowane na rozw鎩 pogranicza. - Wed逝g wst瘼nych szacunk闚 w latach 2007-2013 do rozdysponowania na rozw鎩 pogranicza mog by dwa miliardy euro. Dla Poznania to 豉komy k御ek, a umieszczenie miasta nad granic otwiera mu drog do cz窷ci tych pieni璠zy i to naszym kosztem - przekonuje pose, kt鏎y uwa瘸, 瞠 to prosta droga do marginalizacji obszar闚 po這積ych najbli瞠j granicy m.in. Zielonej G鏎y i Gorzowa.

Wed逝g pos豉 郵ady w tej sprawie prowadz do Marka Pola, kt鏎y w czasie gdy powstawa dokument kierowa resortem infrastruktury. - To poznaniak i to wiele wyja郾ia - kwituje Fiedorowicz, a w pi鄉ie do NIK tak pisze o by造m ministrze: "Szukaj帷 pomys逝 na rozw鎩 Poznania i Wielkopolski, postanowi wykorzysta urz康 publiczny i tak prowadzi prac nad studium, by Pozna znalaz si w pograniczu polsko-niemieckim, oczywi軼ie nie zmieniaj帷 swojego po這瞠nia". Dalej prosi o wyci庵ni璚ie konsekwencji wobec os鏏, kt鏎e "partykularny interes przed這篡造 nad interes pa雟twa". Zdaniem pos豉 Platformy 鈔odki na powstanie studium zosta造 wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, a dokument powsta wbrew interesom Polski. Poniewa cz窷 pieni璠zy na opracowanie studium wy這篡豉 Unia Europejska, Fiedorowicz chce, 瞠by Komisja Europejska skontrolowa豉 spos鏏 wydania pieni璠zy i wnioskuje o ich zwrot.

Teori o pozna雟kim "spisku" bierze pod uwag r闚nie wicemarsza貫k lubuski Edward Fedko. - Trudno powiedzie, na ile by這 to dzia豉nie lobby pozna雟kiego, ale je郵i by這, to mo積a przypuszcza, 瞠 mog這 chodzi o 鈔odki unijne przeznaczone na obszar przygraniczny - przyznaje wicemarsza貫k, kt鏎y tak瞠 protestowa przeciwko za這瞠niom dokumentu. W odpowiedzi autorzy dokumentu nanie郵i w nim tylko kilka poprawek, ale najwa積iejszego postulatu - wykre郵enia Poznania ze studium - nie uwzgl璠nili.

Profesor Grzegorz W璚豉wowicz, kt鏎y kierowa zespo貫m planist闚 z PAN, przyznaje, 瞠 Pozna w陰czono do pogranicza na wyra幡e 膨danie ministerstwa infrastruktury. - Dla mnie pogranicze to w篹szy obszar, ale takie dostali鄉y zlecenie - t逝maczy W璚豉wowicz i dodaje, 瞠 w tej sytuacji oparcie rozwoju na Poznaniu, Wroc豉wiu i Szczecinie jest uzasadnione. - Taki silny region jest w stanie powstrzyma wp造wy cywilizacyjne, kulturowe i gospodarcze Berlina - wyja郾ia. Czy dokument mo瞠 pom鏂 w staraniach Poznania o pieni康ze z Unii? - W tej formie nie, ale je郵i stanie si oficjalnym dokumentem, by mo瞠 - m闚i profesor W璚豉wowicz.

W samym ministerstwie nie podzielaj obaw pos豉 Fiedorowicza. El瘺ieta Szeli雟ka, dyrektor departamentu 豉du przestrzennego i architektury, nadzorowa豉 prace na studium: - Nie pami皻am okoliczno軼i umieszczenia w studium Poznania, ale nie s康z, 瞠by powodowa這 to marginalizacj obszar闚 bli瞠j granicy czy u豉twia這 Poznaniowi pozyskiwanie pieni璠zy unijnych. To nie jest dokument obligatoryjny, a jedynie materia do analiz - m闚i Szeli雟ka.

Tej wersji kurczowo trzyma si r闚nie lubuski Urz康 Marsza趾owski, kt鏎y liczy, 瞠 dokument nigdy nie b璠zie realizowany. - Ale nawet je郵i b璠zie, to Pozna nie ma co liczy na pieni康ze z Unii zarezerwowane dla pogranicza. Pieni康ze te b璠 przeznaczone na projekty, kt鏎e maj bezpo鈔edni wp造w na dwie strony granicy. Zreszt potrzeba do tego wiod帷ego partnera po drugiej stronie granicy. Trudno by這by przygotowa taki projekt - twierdzi wicemarsza貫k.

- To powa積e zamierzenia planist闚 - kontruje Fiedorowicz, kt鏎ego takie t逝maczenia nie przekonuj. - Je郵i studium stanie si oficjalnym rz康owym dokumentem, w kt鏎ym czarno na bia造m b璠zie, 瞠 Pozna to pogranicze, droga do pieni璠zy unijnych b璠zie otwarta - twierdzi pose, kt鏎y uwa瘸, 瞠 partnerem Poznania po drugiej stronie granicy mo瞠 by Berlin. Dowodem na to maj by starania o utworzenie supernadgranicznego regionu, w kt鏎ego sk豉d wesz造by cztery polskie wojew鏚ztwa i trzy niemieckie landy z Berlinem. A rozw鎩 tego obszaru mia豚y si opiera m.in. na Berlinie, Dre幡ie, Poznaniu, Wroc豉wiu i Szczecinie. - Ten pomys wpisuje si przecie w to studium - uwa瘸 Fiedorowicz.

Jego obaw nie rozwiewaj r闚nie poznaniacy: - Je郵i pojawi豉by si mo磧iwo嗆 skorzystania z dodatkowych 鈔odk闚, kto nie chcia豚y ich wykorzysta - m闚i J霩ef Racki, wicemarsza貫k wielkopolski.

Sprawca zamieszania Marek Pol niewiele pami皻a z czasu, kiedy dokument powstawa. - To by這 dawno temu, ale skoro s w徠pliwo軼i, mam nadziej, 瞠 NIK to wyja郾i. - m闚i kr鏒ko Pol.


--
C
U
S
poka stron: 1, 2


emotikonki














Adresy stron internetowych jak i adresy e-mail zostan automatycznie zamienione na linki. Dodatkowo mo瞠sz u篡wa kilku znacznik闚:
[b]...[/b] - pogrubienie
[i]...[/i] - pochylenie
[u]...[/u] - podkre郵enie
[url]...[/url] - link
[cytat]...[/cytat]
[code]...[/code] - kod, np. HTML

dok豉dny opis
imi
e-mail
tytu
tre嗆
wpisz imi nie篡j帷ego polskiego prezydenta:

 

Logowanie
Login has這 Nie masz jeszcze konta? Mo瞠sz sobie za這篡!

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrze穎ne.

0.013 | powered by jPORTAL 2